BedrÀgerivÄgen i Visby har skakat om hotellnÀringen pÄ orten. Staden har tidigare varit lite av en idyll dÀr hotellpersonalen kunnat lita pÄ gÀsterna.
â Vi har varit fantastiskt förskonade tidigare, sĂ€ger Menette von Schulman, som drivit hotellet i tio Ă„r.
Men nu har lÀget förÀndrats.
Ââ Vi har ett pĂ„gĂ„ende fall just nu. Svindlare Ă„ker runt pĂ„ hotellen och betalar inte för sig.
MĂ„nga hotell har drabbats
S:t Clemens har drabbats ett par gÄnger, först i september och senast i början pÄ december.
NÀr Menette von Schulman pratade med kollegor pÄ andra hotell visade det sig att de blivit utsatta för samma typ av bedrÀgerier.
â I stort sett alla hotell har drabbats.
Hennes bild Àr att det rör sig om samma personer. à tminstone en av bedragarna har figurerat i samtliga fall och anvÀnt sig av snarlika namn.
â Nu har vi ett signalement. Halv tre hĂ€romnatten fick jag ett mejl frĂ„n ett hotell som stoppat honom i dörren.
Samtliga bedrÀgerier Àr polisanmÀlda.
Skojarna har inte dragit sig för att bo flera nÀtter i rad pÄ ett och samma hotell. Det Àter och dricker i restaurangen och njuter av spat om det finns ett sÄdant.
LÄtsats vara affÀresresenÀrer
Menette von Schulman uppfattar bedragarna som förslagna.
â Det Ă€r ganska genomtĂ€nkt hur de beter sig.
Lurendrejarna sÀger sig vara affÀrsresenÀrer och bokar i förvÀg. De pÄstÄr att de jobbar för etablerade företag, utnyttjar deras mejladresser och visar upp falska fakturaunderlag.
NÀr de dyker upp Àr de artiga och belevade.
â SĂ„dana hĂ€r svindlare kan prata för sig, sĂ€ger hon.
I metoderna ingÄr att de ibland betalar för första natten för att sedan förlÀnga vistelsen.
För Menette von Schulman och hennes kollegor i Visby har bedrÀgerierna blivit ett uppvaknande.
â Hela restaurang- och hotellvĂ€rlden Ă€r pĂ„ vĂ€g in i ett skifte. Till skillnad frĂ„n i mĂ„nga andra verksamheter har gĂ€sterna hĂ€r betalat i efterhand.
AffÀrsresenÀrer som kommer frÄn etablerade företag har kunnat betala mot faktura, nÄgot som bedragare kan utnyttja.
RĂ„der till nya rutiner
HÀdanefter kommer S:t Clemens att tillÀmpa hÄrdare rutiner. Det Àr ocksÄ det rÄd hon ger till andra drabbade hotell.
â Arbeta med en grundligare kreditkontroll vid betalning mot faktura och fler förskottsbetalningar.
Menette von Schulman och de drabbade hotellÀgarna i Visby har planerat ett möte med Visitas ansvarige för sÀkerhetsfrÄgor för att diskuterad problematiken och hitta tydliga rutiner.
Hon har fÄtt rÄdet att skapa en plattform dÀr sÀkerhetsfrÄgor och varningar om bedrÀgerier kan diskuteras med andra hotell. Men att nÀmna namn pÄ misstÀnkta bedragare i ett öppet nÀtforum kan möta lagliga hinder.
â Vi mĂ„ste ta hĂ€nsyn till personuppgiftslagen, sĂ€ger hon.
Hon ser ocksÄ vissa praktiska problem i bokningssystemet, dÀr fler förskottsbetalningar kan ge en missvisande statistik.