Inspiration har hämtats från amerikanska beer gardens och för O’Learys Norrtull i Stockholm – som är först ut – handlar det om 220 kvadratmeter med plats för 125 gäster. Dörrarna till den nya undervåningen öppnades i början av juni.
– Det är en miljö där våra gäster kan förlänga kvällen med roliga spel som dart och pingis i kombination med god mat och dryck. Det blir också perfekt för större grupper, till exempel företag, som vill samlas i en stor social, men samtidigt avskild miljö, säger Lars Höglin på O’Learys/Social Eatertainment Group.
Avskalad utomhuskänsla
Istället för matcher som visas på stora skärmar, något som vi vanligtvis förknippar kedjan med, handlar det om en plats där gästerna kan umgås och göra saker tillsammans. Långbord, bänkar tillsammans med rustika inslag som korrugerad plåt, naturmaterial, armeringsjärn och ljusslingor ska ge en avskalad utomhuskänsla.
– Vi tror att våra befintliga gäster kommer att gilla det, men även att det ska locka de som inte hittat till oss tidigare. Vi tror väldigt mycket på det här konceptet och har redan en andra restaurang på gång som vi hoppas kunna öppna efter sommaren. Men jag får återkomma med mer information om det senare, säger han.
Bra återhämtning efter pandemin
Konceptet innebär en rejäl satsning. Detta samtidigt som branschen plågas av både kompetensbrist och ekonomisk oro.
– Vi har samma utmaningar som övriga branschen när det gäller personal, så är det. Men vi ser samtidigt att det finns ett enormt sug efter att göra saker tillsammans och att kunna umgås igen. Det är precis den här sortens besök människor prioriterar och vi har haft en väldigt bra återhämtning efter pandemin. Vi ser positivt på framtiden även om det finns utmaningar just nu, säger Lars Höglin.
Det nya konceptet har tagits fram tillsammans med ölleverantören Carlsberg och är en gemensam satsning.