Annons

Behåll gästerna även i höst – trendspanarens bästa tips

zoom Nadia Tolstoy och cafégäster på kakbuffé.  Fotograf: Tina Stafrén för Visit Sweden
Nadia Tolstoy och cafégäster på kakbuffé. Fotograf: Tina Stafrén för Visit Sweden
NYHETER. Efter en supersommar för besöksnäringen stundar höst och vintersäsongen med andra förutsättningar. Omvärldsanalytikern Nadia Tolstoy tipsar om hur man lockar och behåller gästerna.
Annons

Många svenska destinationer har rapporterat rekordresultat för både juni och juli månad i år med hög hotellbeläggning och oväntat många besökare.
Nadia Tolstoy, omvärldsanalytiker och inredningsarkitekt på arkitektföretaget Tengbom tror att flera anledningar ligger bakom siffrorna.

– Jag tror flygkaoset som har varit har påverkat att en del har valt att stanna i Sverige. Fler kanske har fått nya vanor i pandemin med ”staycation” och ”hemester” och valt att återbesöka sina nyfunna smultronställen i Sverige. Jag tror också att det har funnits ett uppdämt behov efter pandemin att resa och upptäcka nya saker så att även de som inte är så super-äventyrliga har velat resa, men då kanske i närområdet. En annan anledning till en rekordsommar för hotellen kan vara att de kan ha höjt rumspriserna efter pandemin, men det kan straffa sig i längden.

Allt tyder på att mycket blir dyrare i höst och vi går mot lågkonjunktur, hur ska man tänka för att fortsätta locka gäster resten av säsongen?

– Här kommer tre tips inom lojalitet, utbud och miljö:

  • Skapa en kundlojalitet som fokuserar på att behålla de mest värdefulla befintliga kunderna. Vissa gäster kan och vill resa även när andra håller i pengarna. När den återkommande gästen har checkat in är det dags att maximera gästens upplevelse i stället för att fokusera på att få nästa bokning.
    Öppna kommunikationslinjerna, erbjud lockande merförsäljningar och erbjudanden på plats, gör ökade inkomster per gäst till en hög prioritet.
  • Erbjud ett unikt utbud av tjänster. Erbjud gästerna en produkt eller tjänst som inte är tillgänglig på den marknad man verkar i. Gör det genom att noggrant undersöka bristerna i konkurrenternas erbjudanden och marknadsför sedan hotellets koncept inom något som kommer att ge dina gäster en unik upplevelse, och som skiljer sig från de andra hotellen i samma segment.
  • Som inredningsarkitekt måste jag också slå ett slag för vackra och människovänliga miljöer som också gör sig bra på bild. Man kan inte överskatta värdet av gratis marknadsföring via sociala medier.

Vilka aktörer kommer klara sig bra trots att folk kanske håller hårdare i plånboken?  

– Unika, prisvärda, och vackra hotell kommer alltid att klara sig, även i lågkonjunkturer. Ett fantastiskt läge hjälper alltid och då är det viktigt att lyfta fram miljön och upplevelserna runtomkring platsen där hotellet ligger. Ekoturism och naturturism är en starkt växande trend, likaså hälsoturism. Så om det går att profilera hotellet med ett erbjudande som ger gästen unika naturupplevelser  eller hälsofördelar kan det vara något som är värt att lyfta fram, säger hon.