Annons

Besked om gårdsförsäljning dröjer

zoom Anna Wallén på Visita och Claes Bartoldsson, Ästad Vingård.
Anna Wallén på Visita och Claes Bartoldsson, Ästad Vingård.
NYHETER. Claes Bartoldsson, vinmakare på Ästad Vingård hoppas att gårdsförsäljning kan göra Sverige till en vindestination. Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita, tror dock inte att beslutet kommer tas i år.
Annons

”Det är såklart att Sverige ska ha gårdsförsäljning” citerades Ebba Busch från Visita Stockholm Summit som ägde rum på Södra teatern i Stockholm den 21 februari i år. Men något besked om när beslutet ska träda i kraft har ännu inte kommit.

– Politiska beslut kan ta sin tid, utredningen kom ju fram till att det är förenligt med att behålla Systembolaget, men sen har jag sett en del artiklar om att det inte är förenligt och kanske måste man prova först. Det verkar ju ganska komplicerat när man följer debatten så jag tror inte det händer i år, säger Claes Bartoldsson, vinmakare på Ästad vingård och tillägger:

– För oss är det viktigast att det blir rätt snarare än att det går fort. Det vore väldigt trist om beslutet går igenom och det visar sig att det inte är färdigbearbetat så att det måste dras tillbaka.

Troligtvis inget besked i år

Visita följer processen noggrant. Den 1 mars hade de ett möte på departementet.

– Men vi fick inga besked om när ett lagförslag kommer. Allt är utrett och klart, Tidöpartierna är överens och det finns ett vallöfte om att det ska bli verklighet, men svaret vi fick är att frågan nu bereds i Regeringskansliet, säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita och tillägger:

– Vi ligger såklart på för att ett förslag ska komma skyndsamt.

Hon tror dock inte att det kommer ett slutligt besked inom den närmsta framtiden.

– Nej, det kan vi nog inte räkna med. Jag tror tyvärr inte att det kommer att ske under 2023.

Ny turistisk produkt

Att gårdsförsäljning är en stor fråga för Visitas medlemmar står helt klart.

– Det innebär ju en helt ny turistisk produkt som medlemmarna kan lansera och det betyder självklart mycket för turistnäringen i stort, säger Anna Wallén.

– Det skulle vara otroligt roligt att vara med och sätta Sverige på vinkartan. Att kunna erbjuda gårdsförsäljning gör ju att upplevelsen för gästen blir större och kan säkert locka fler turister, säger Claes Bartoldsson som ändock vill poängtera att man på Ästad Vingård inte står och faller med gårdsförsäljning.

Sverige som vindestination

– Men jag tror att många svenska gårdar, och framför allt den svenska vinturismen, hade fått ett lyft om det gick att köpa med sig en flaska vin vid besöket på gården. Upplevelsen blir större och då kan jag tänka mig att fler skulle satsa på en sådan semester.

På Ästad Vingård pågår expansion och man kommer att gå från att producera mellan 20–30 000 flaskor om året till 300 000 de närmsta åren.

– Man får inte glömma att vinmarknaden är en världsmarknad. Vi dricker mycket utländskt vin i Sverige, men vi räknar med att det kommer finnas möjligheter att göra Sverige till en vindestination och det kan gårdsförsäljningen bidra till.

Ökad turism

De flesta som besöker Ästad Vingård är svenskar, men på senaste åren har de även sett en ökning av antalet danska turister. Som svar på frågan om Claes Bartoldsson tror att gårdsförsäljningen skulle öka den internationella tillströmningen av turism svarar han:

– Om Sverige lyfts som vinnäring så kan det nog leda till ett ökat intresse. För svenska turister är det inte så svårt att förklara varför man inte kan köpa med vinet från gården där man besöker, men utländska turister höjer en del på ögonbrynen.