Annons

Järvaveckan drog personal till besöksföretagen: ”Vi är mycket nöjda”

zoom Gröna Lunds Ida Troive mötte flera potentiella medarbetare under Järvaveckan. Foto: Gröna Lund
Gröna Lunds Ida Troive mötte flera potentiella medarbetare under Järvaveckan. Foto: Gröna Lund
NYHETER. Järvaveckan blev ett lyft för de besöksnäringsföretag som var där för att rekrytera personal: ”Vi har skickat inbjudningar till femtio personer”, säger Ida Troive på Gröna Lund.
Annons

För att visa på branschens roll som jobbmotor bjöd Visita under Järvaveckan i juni in arbetsgivare från besöksnäringen för att rekrytera runt 500 nya medarbetare.

När Järvaveckan nu summeras kan konstateras att Visitas initiativ slog väl ut. En av de fem arbetsgivare som var på plats fanns Gröna Lund, och en nöjd hr-chef.

– Det gick väldigt bra för oss, bland alla som vi träffade så har vi skickat inbjudningar till femtio personer för en rekryteringsaudition, då får de träffa oss i drygt två timmar. Jag ser Järvaveckan som ett bra sätt att lösa personalbristen eftersom vi kan möta dem vi inte brukar nå, säger Ida Troive.

På plats fanns också Fredrik Moser, personalchef på Nordic Service Partners, franchisetagare för KFC och Burger King. Hans mål var att hitta 200 nya medarbetare under Järvaveckan.

– Vi träffade mängder av människor och fick in ett stort antal intresseanmälningar, så vi är nöjda. Vi håller på och går igenom dem nu, så än så länge finns inga konkreta rekryteringar, säger Fredrik Moser.

Han uppskattar Visitas initiativ, för Nordic Service Partners öppnar en ny KFC-restaurang i Bromma i sommar, och Järvaveckan är ett viktigt verktyg för rekryteringen.

– Det är jättepositivt att vi kan möta potentiella medarbetare under avslappnade former, det sänker trösklarna för dem som kanske inte är bekväma med att skicka in en cv. Jag ser det som ett utmärkt sätt för oss att lösa personalbristen.

För Ann Ekengren, hr- och kulturdirektör på Nordic Choice Hotels, var Järvaveckan en succé.

– Det gick jättebra för oss och det var kul att träffa så många engagerade människor. Vi samlade ihop ett femtiotal mejladresser och håller just nu på att kontakta personerna. Till hösten öppnar vi ett nytt hotell i Kista och då behövs femtio nya medarbetare – och flera av dem vi träffade är högaktuella.

För Nordic Choice Hotels blev Järvaveckan ett sätt att få direktkontakt med den kompetens de behöver.

– I dag sker en stor del av rekryteringen via nätverk och möten, och det här är en fantastisk möjlighet att träffa människor som vi vanligtvis inte råkar på. Det blir ett unikt sätt att åka ut dit kompetensen finns, säger Ann Ekengren.

Även på Visita ser man initiativet som en framgång.

– Visita är mycket nöjda med våra dagar på Järvaveckan. Det var ett konstant flöde av arbetssökande i vårt tält och våra medlemmar fick en första kontakt med många potentiella medarbetare. Vi visade politikerna att vi gör viktiga jobb – på riktigt, säger kommunikatör Emelie Jönsson.

Kommer ni att göra samma sak nästa år?

– Till nästa år vill vi utveckla konceptet. Vi vill vara fler arbetsgivare på plats och erbjuda ännu fler jobb. Besöksnäringen är alltid på jakt nya stjärnor.