– Att Sverige är ett av tio länder där Affordable Art Fair valt att etablera sig är såklart väldigt kul ur ett besöksnäringsperspektiv. Bland övriga städer finns ju till exempel New York, Hong Kong och London, det är kul att Stockholm finns med bland de storspelarna, säger Anna Oldne, som tar över PR-arbetet med Affordable Art Fair tillsammans med Anna Johansson.
Inför nästa års mässa hoppas event- och PR-duon nå ut till en ännu bredare publik än tidigare.
Hur mycket tror ni att Affordable Art Fair kan växa?
– Det finns en enorm potential i konceptet och många viktiga komponenter i en konstmässa som ständigt kan utvecklas. Till exempel bra mat och dryck, trevliga barer och pop-ups. Konsten är viktig men helhetskonceptet är viktigast och där spelar såklart besöksnäringen en viktig roll för möjligheten att växa, säger Anna Oldne.
Hon menar att konstmässans blandning av nya och etablerade konstnärer, liksom både svenska och internationella gallerier och konstnärer, är något som borde tillgängliggöras för fler.
Industriell känsla passar perfekt
– Temat för nästa års mässa är ”Follow your art” som sätter ljuset på kärlek och medmänsklighet, något som behövs extra mycket i dessa tider och som konsten kan hjälpa till att förmedla. Oavsett smak eller budget ska Affordable Art Fair Stockholm ha något för dig.
Affordable Art Fair äger rum på Nacka Strand Möten & Event i oktober nästa år, och Anna Oldne ser att ljusinsläppet och funktionaliteten passar perfekt för konstmässan.
– Även historien bakom lokalen, att det är en gammal bilfabrik, adderar en industriell känsla som blir en bra kontrast till de verk som ställs ut, säger Anna Oldne.