Annons

Besöksnäringen om julen 2023

zoom Foto: Freja Saurbrey/Unsplash Foto: Branäsgruppen, Gröna Lund
Foto: Freja Saurbrey/Unsplash Foto: Branäsgruppen, Gröna Lund
NYHETER. Kommer ni att satsa på julen 2023? Det var frågan vi ställde till några av besöksnäringens aktörer inför vinterns högtid.
Annons

Det ser ut att bli en fröjdefull jul ändå. Trots det bistra ekonomiska läget genomsyras svaren av en stor optimism inför julen 2023. Eller som Branäsgruppen uttrycker det: ”Ja vi satsar på julen 2023! Och vi längtar!

O’Learys

”Självklart satsar O’Learys på julen 2023! Julen är en viktig period för hela kedjan och majoriteten av våra enheter erbjuder någon typ av julbord. Tidigare år har vi sett att kombinationen av julbord och sociala aktiviteter har varit uppskattad och vi förväntar oss en bra gästtillströmning även i år, trots det tuffa ekonomiska läget. Jämfört med många andra aktörer ligger vi bra till prismässigt, vilket vi tror kommer vara en extra stor styrka denna jul.”

Gröna Lund

”Tyrols julbord kommer arrangeras som vanligt, där vi dukar upp delikatesser från den norrländska vildmarken på Tyrol för 40:e året i rad. Gröna Lunds nya vintersatsning, Winter Wonderland, kommer däremot att pausas i år. Den tragiska olyckan i berg-och-dalbanan Jetline, lågkonjunkturen och det ostadiga vädret påverkade våra besökssiffror och vår ekonomi. Eftersom det tar tid för en ny säsong att bli lönsam kan vi i år inte ta risken med de investeringar och kostnader som Winter Wonderland innebär, men vi hoppas att konceptet kan vara tillbaka så snart som möjligt.”

Boulebar

”Vi ser just nu att julsäsongen bokas på i högre takt än tidigare år både i Sverige och i Danmark. Det är en stor efterfrågan på att kombinera sin julfest med middag och en rolig aktivitet. Vi går all in och serverar julbord på franskt vis, en middag i fyra serveringar med anka, konjaksflamberad oxfilé med klassisk grönpepparsås, franska ostar och såklart en knäckig crème brûlée. Boulebar satsar absolut på julen och vi ser att andra i branschen också gör det då konkurrensen när det kommer till digital marknadsföring ökar. Men vår verkliga högtid är vår och sommar – då är vi omåttligt populära och välkomnar ännu fler gäster än under juletid.”

Strawberry

”Julen är viktig för oss och våra gäster och därför kommer vi ha speciella erbjudanden som innefattar allt från julbord till julshower och bra priser på boende. Sen har vi något alldeles extra på gång som vi kommer att avslöja lite längre fram. Det är ett stort och roligt paket som vi tror gästerna kommer uppskatta extra mycket. Och som vanligt har man alltid första tjing som medlem i Strawberry.”

Branäsgruppen

Julen är alltid en viktig tillsammanshögtid och eventuellt är den ännu viktigare i lite tuffare tider när vi är i större behov av återhämtning, gemenskap och avkoppling. I alla fall ser det ut så i våra system. Julen bokar på riktigt bra både i Branäs och i Kungsberget. Branäs är en äldre och mer etablerad skidort än Kungsberget och har fler stugägare – faktorer som gör att vi har en stark och trogen målgrupp över julhelgerna. Där ligger vi en bra bit över föregående år över jul och nyår.
Även Kungsberget ligger högre i bokningsläge över jul och nyår även om det, med tidigare nämnda faktorer, är på en lägre nivå. En av höjdpunkterna med vår verksamhet är att få se magin och glittret i ögonen när våra gäster kliver ur bilen och sätter foten i snön för första gången. Över jul är den magin tiofaldigad! Så svaret är: ja vi satsar på julen 2023! Och vi längtar!”

Du kan läsa en mer omfattande enkät inför julen 2023 i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!