Under fredagen arrangerades den sjunde upplagan av jobbmässan Skarpt Läge på Svenska Mässan i Göteborg.
På plats var ett fyrtiotal arbetsgivare som fick möta ett rekordstort antal besökare, 1 900 stycken, 800 fler än den senaste mässan. För Ako Hamademin, restaurangchef på Max, innebär Skarpt Läge ett välkommet tillskott i rekryteringsarbetet.
– Det var en jättebra mässa och jag tycker det kändes fint att träffa kandidater på ett avslappnat sätt. Det gick över förväntan, vi tog emot minst femtio ansökningar.
Skarpt Läge är viktig för Max för att man på ett effektivt sätt möter en stor variation av kulturer och åldrar, vilket skapar grunden för bra arbetslag, förklarar Ako Hamademin.
– Tack vare att du möter många människor på en och samma gång så blir det effektivt. Genom att ta en snabb intervju så ser du direkt om det är någon du tycker passar för ett visst jobb. Jag tror att vi hittar minst ett tiotal nya medarbetare tack vare mässan.
Även hotellbranschen har ett växande behov av kompetent personal, därför var Alice von Geijer, hotelldirektör på Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg, på plats.
– För oss är det viktigt att vara med i dessa forum, det var ett enormt stort deltagande och vi träffade flera bra kandidater, säger hon.
Vilken betydelse har den här typen av jobbmässor för just företag i besöksnäringen?
– Vi behöver vi utforska alla möjligheter att träffa nya kandidater. Göteborgs besöksnäring växer så det knakar, så forum som dessa kommer att bli än viktigare i framtiden, säger Alice von Geijer.
Clara Nilsson, kommunikationsansvarig på Visita Västra, är nöjd med mässan.
– Det var jättebra, mässan slog ju besöksrekord. Det är fantastiskt att de arbetssökande och företagen kan mötas på det här sättet – alla jobbmöjligheter som skapas i vår bransch är positiva.