Annons

Blackstone Steakhouse – ett hett framgångsrecept

zoom Andreas Zetterdahl, vd för Blackstone Steakhouse som nu har 17 restauranger.
Andreas Zetterdahl, vd för Blackstone Steakhouse som nu har 17 restauranger.
NYHETER: Blackstone Steakhouse fortsätter att växa med fler franchiserestauranger i nya städer. Konceptet – att mycket ska hända i matsalen och att delar av maten tillreds vid borden – verkar vara nyckeln till framgång.
Annons

Blackstone Steakhouse finns idag på 17 ställen i landet varav den senaste återfinns i Uppsala. Varmrätterna serveras på en het lavasten och tillreds vid bordet av gästerna själva, vilket skapar en speciell atmosfär. Vi hörde av oss till vd Andreas Zetterdahl för att få veta mer om Blackstone Steakhouse.

Hur är relationen till era franschise-restauranger?

– Jag vill tro att vi har en bra relation med våra franchisetagare och tror att de tycker likadant. Självklart är vi inte överens i alla frågor om hur man bäst driver en restaurang men det är väl också det som driver utvecklingen framåt i en kedja, att det finns många idéer om hur vi kan bli bättre. Sedan gäller det för oss att sortera rätt bland alla förslag, för allt kanske inte passar i just Blackstone Steakhouse-konceptet. Att alla franchiseavtal som löpt ut har förlängts med fem nya år är vi väldigt stolta över och det får man väl se som ett bevis på att krögarna är nöjda. Vi har också krögare som valt att öppna flera enheter då de har sett att konceptet fungerar bra, säger han.

Ni firar snart tio år. Vad är viktigast om man ska driva en kedja av restauranger i dagens krogklimat?

– Det finns många faktorer som är viktiga men för just en kedja så är det nog extra viktigt att hålla konceptet. Du ska känna igen dig på en Blackstone Steakhouse-restaurang oavsett om du har besökt oss i Göteborg och sedan kommer till Köping. Du ska känna att det är samma miljö, mat och service. Det låter ju enkelt, men är inte så lätt i verkligheten.

Största utmaningarna?
– Personalbiten är kanske den största utmaningen då det inte växer restaurangpersonal på träd direkt. Ekonomin är också en jätteutmaning för alla i branschen, det har väl aldrig varit enkelt att driva restaurang men på slutet har det blivit ännu tuffare med ökande råvarukostnader och hyror som skenat till löjliga nivåer. Det vi kan dra fördel av i en kedja är att vi kan försöka utnyttja vår inköpsvolym till att pressa priserna och på det viset underlätta något för våra franchisetagare.

Och även gästernas ekonomi har ju varit ansträngd, hur påverkar det er?

– Att många av våra gäster har fått sämre ekonomi tror jag visar sig i att de har blivit ännu mer noga med var de spenderar sina pengar vilket ställer ännu högre krav på oss krögare att leverera en bra upplevelse. Det har också blivit en ojämnare beläggning på vardagar och i vissa fall märker vi även att vissa fredagar är sämre bokade vilket självklart gör det svårare att planera. Men vi har också märkt en tydlig trend uppåt de senaste månaderna så jag sticker ut huvudet och säger att vi är på väg åt rätt håll!

Vad är hemligheten bakom era framgångar?

– Det finns inga hemligheter utan det som är nyckeln till vår framgång är att vi har ett väldigt tydligt koncept där gästen själv får steka sitt kött, sin fisk eller vegetariska alternativ på en 400 grader het lavasten direkt vid bordet vilket bidrar till en festlig upplevelse och extra god smak. Vi jobbar också mycket med att det ska hända saker i matsalen. Vi flamberar oxfilé och häller chokladsåsen vid bordet i stället för att färdigställa desserten i köket. Fyller du år ska det märkas med flagga på bordet och fyrverkeri i desserten osv. Allt detta gör att vi sticker ut från mängden och kan etablera oss i nya städer trots stenhård konkurrens.