Annons

Blockkedjor utmanar bokningsjättarna

zoom Den nya tekniken med blockkedjor har tänt förhoppningar<br />
 om nya säljkanaler för hotellen. Foto: Colourbox
Den nya tekniken med blockkedjor har tänt förhoppningar
om nya säljkanaler för hotellen.
Foto: Colourbox
NYHETER. Blockkedjor bäddar för billigare bokningar och ökad konkurrens mellan bokningsföretag. Petter Stordalens Nordic Choice är först ut med att testa tekniken i hotellbranschen.
Annons

Hotellbokningar domineras i dag av jättar som Expedia och Booking.com. Sajternas villkor och höga avgifter har kritiserats, bland annat av Visita som även drivit en rättsprocess mot Booking.com.

Den nya tekniken med blockkedjor har nu tänt förhoppningar om nya säljkanaler. Blockkedjan är en decentraliserad databas, där en kopia finns på varje dator i nätverket. Varje händelse lagras och syns i hela kedjan. Tekniken gör det möjligt för hotell och reseföretag att lägga upp sitt utbud på en öppen plattform, tillgänglig för en mängd aktörer. Mellanhänder kan kapas, vilket ger bättre marginaler för leverantörerna och lägre priser för konsumenterna enligt det amerikanska företaget Winding Tree som skapat en plattform för reseindustrin baserad på blockkedjor.

Nordic Choice har som första hotellföretag valt att utnyttja plattformen och bedriver ett ut- vecklingsarbete ihop med Winding Tree. Flera flygbolag samarbetar också med Winding Tree, bland dem tyska Lufthansa.

– Vem som helst ska kunna sälja våra rum. Syftet är att skapa en helt öppen plattform med fler aktörer, säger Christian Lundén, innovationschef på Nordic Choice.

– Förhoppningsvis kan vi hitta billigare säljkanaler.

Hobo Hotel i Stockholm är först bland Nordic Choice hotell med att testa den nya säljkanalen.

– Konkret lägger vi ut tillgängliga rum som väldigt många olika aktörer kan plocka upp, säger Mattias Stengl, vd för Hobo Hotel och en av de drivande i projektet.

Satsningen har gett eko internationellt.

– Mig veterligen är vi först i världen i hotell- branschen, säger Mattias Stengl.

Den nya säljkanalen riktar sig inte direkt till hotellgästerna utan till andra företag i branschen. Kunderna kan vara resebyråer men även vanliga företag som vill boka upp rum inför exempelvis konferenser och slippa gå via mellanhänder.

Än så länge återstår en hel del arbete innan bokningssystemet kan lanseras i full skala. Framförallt handlar det om att få kunder att ansluta sig. Nordic Choice är beredda att lansera kanalen på bred front när tiden är mogen.

– Genom att trycka på en knapp kan vi ansluta 170 hotell, säger Christian Lundén.

Han hoppas att även konkurrenter ska utnyttja plattformen.

– Jag vill att alla andra kolleger i branschen hoppar på det. Ju fler aktörer vi får på plattformen desto mer kraftfull blir den.

 

Läs artikeln i sin fulla längd i senaste numret av Besöksliv.