Engångsförpackningar har länge varit en av restaurangbranschens stora hållbarhetsutmaningar. Det senaste året har problemet blivit ännu mer aktualiserat i och med den ökade försäljningen av middagskassar och take away.
Men nu finns ett nytt företag, &Repeat, som vill råda bot på problemet. I början av december 2020 lanserade företaget ett nytt pantsystem som innebär att kunden får credits som kan användas för att handla ny mat på anslutna restauranger om den återvinner sina förpackningar. Hittills har runt 150 restauranger i Stockholm infört systemet, bland andra kedjorna Panini Internazionale, Pong, Lett, Zocalo och Mahalo. Ytterligare en som har anslutit sig är Ida Högberg, som driver det veganska matkasse- och cateringföretaget Gigafood i Stockholm.
– Vi hade länge funderat på hur vi skulle kunna utveckla ett eget pantsystem eftersom vi tänker på hela kedjan och helst skulle vilja komma bort från engångsförpackningar helt. Så när det här dök upp blev vi nyfikna på om det skulle kunna funka för oss. Hittills har vi bara fått positiva kommentarer.
– Vi ser det här främst som ett sätt att uppmuntra kunderna att göra rätt, fortsätter Ida Högberg. Det borde vara lika självklart att panta plast och kartong som att panta burkar och flaskor.
”Effektivare än att lägga en bred skatt”
&Repeats första analys visar att andelen förpackningar som återvinns har trefaldigats med pantsystemet, från 10 procent som är det normala i Sverige och Europa, till 30 procent.
Dessutom används 90 procent av allt material som samlas in på företagets egna returstationer, som finns på restaurangerna och snart även på utvalda kontor, till ny kartong och plast. I vanliga fall får endast 1 av 10 engångsförpackningar nytt liv, medan resten går till förbränning, enligt &Repeat.
Tor Espen Steinvik, företagets vd och medgrundare, menar att pantsystemet är ett bra alternativ till den skatt på engångsförpackningar som regeringen har låtit utreda.
– Vi tror att detta är mycket effektivare än att lägga en bred skatt på något som många människor är beroende av, och som det inte finns bra alternativ till.
Att en skatt på engångsartiklar ska införas under mandatperioden finns med i januariavtalet mellan S, MP, C och L. Det har tidigare föreslagits att skatten ska införas 1 november 2021, men förslaget har stött på hård kritik från flera håll. I ett remissvar motsätter sig Visita skatten och framhåller att den riskerar att hämma pågående miljöarbete, inte stödjer en övergång till en mer resurseffektiv och biobaserad cirkulär ekonomi och leder till ökat matsvinn.
”Skulle vara en utmaning för restaurangerna”
Regeringen har tidigare meddelat att införandet av den nya skatten sätts på paus på grund av pandemin, men nu säger Åsa Lindhagen, finansmarknadsminister och biträdande finansminister, till Besöksliv att arbetet fortgår.
– Januariavtalet slår fast att en skatt eller avgift ska införas på engångsartiklar och en utredning har tittat på olika utformningar av en sådan. Vi håller fortfarande på att titta på hur detta kan genomföras på bästa sätt och då ingår bland annat att analysera remissynpunkterna.
Ida Högberg startade Gigafood med en vision om att skapa ett helt hållbart bolag och en ambition att inspirera fler att äta växtbaserat. Hon tror att en skatt skulle kunna snabba på framtagandet av nya, mer hållbara material, men liksom många andra branschföreträdare motsätter hon sig en ny skatt i en tid då många restauranger kämpar för sin överlevnad.
– Sett ur det långsiktiga perspektivet är det ett bra förslag eftersom vi måste hitta mer cirkulära modeller, men i det korta perspektivet skulle det vara en utmaning för restaurangerna eftersom det skulle bli en stor kostnad, säger Ida Högberg.
Även Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s, menar att det skulle innebära en utmaning för branschen.
– Ett av problemen med att införa en sådan här skatt är att alternativ ännu saknas i den skala som behövs, vilket betyder att det inte är möjligt att göra andra val för att undvika beskattningen. Vi och många andra i branschen arbetar hårt för att få fram ännu mer hållbara mat- och dryckesbehållare, ett arbete som till stor del handlar om att fasa ut plast från engångsartiklar. Den föreslagna skatten riskerar att slå hårt mot arbetstillfällen inom restaurangbranschen, arbetstillfällen som i dag betyder mer än någonsin för många unga i Sverige, säger han.