Annons

Boulebar vill höja feststämningen

zoom Henrik Kruse
Henrik Kruse
NYHETER. Kombinationen aktivitet, mat och dryck har visat sig vara ett vinnande koncept. Nu väntar nysatsningar och ytterligare etableringar för Boulebar Group.
Annons

Boulebar Group driver totalt elva Boulebarer i  Sverige och Danmark samt ytterligare en i London, något som Besöksliv skrivit om tidigare. I snart 25 år har Boulebar välkomnat gäster som vill kombinera en god middag eller en AW med att hitta på något kul ihop och aktivera sällskapet med att spela boule – ett framgångsrikt koncept som möjliggjort allt fler etableringar av nya ställen. Henrik Kruse är vd för Boulebar Group.

Hur har det gått för Boulebars satsning i London?

– Det har gått väldigt bra under sommaren, det var ett helt otroligt tryck. Det har varit ett tillskott för bolaget och det gick bra ekonomiskt. Vår ambition är att utöka ytterligare, vi har något på gång men jag kan inte säga mer om det just nu.

Boulebar Liljeholmen i Stockholm kom nyligen överens med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg AB om ytterligare tio års hyresavtal. Vad betyder det för er i stort?

– Vi har ofta långa kontrakt och vill gärna etablera oss ordentligt i en stadsdel, Atrium Ljungberg är bra på att förstå det kommersiella läget. Vi har fina framtida planer för Liljeholmen, det blir en nysatsning med fler banor, ny inredning och en stor läktare. Vi vet att vi kommer finnas på plats i tio år till.

Vilka är era främsta gästgrupper? Och när i veckan besöker de er?

– Vi är lite speciella på det sättet att vi är starkast i veckorna och att vi attraherar olika grupper. Visst kan vi få ett sällskap på två personer som kommer in för en drink men vi är starkast på grupper. Möhippor, företagsgäng, kompisgrupper på 15, 25 eller 80 personer. Det är inte lika vanligt för andra restauranger.

 Så, intresset för mat och boule har hållit i sig och växt sedan ni startade?

– Det har inte gått ner utan det har gått uppåt. När vi började var det rätt ovanligt med aktivitet, mat och dryck på samma ställe, men svenskarna tycker om att aktivera sig. Nu växer vi dramatiskt även i London.

Ert franska julbord är ett populärt alternativ till det traditionella julbordet, berätta vad som händer i år.

– Vi försöker göra något annorlunda så vi har testat skaldjursplatåer inför den här säsongen, det är väldigt franskt och det passar boule. Hummer och havskräftor och annat gott, då blir det festligt och det behövs. Det är ju inte världens roligaste tider för svenska restauranger just nu så det behöver bli lite fest. Vi satsar på att det ska vara kul med julbord!