Efter förra årets rekordsäsong för skidorterna var det oväntat att bokningsläget skulle överträffas inför den kommande vintern. Men så är fallet, det vittnar flera av anläggningarna om. Trots att Skistar hade sin högsta bokningsingång någonsin förra året med 524 000 bokade nätter så ligger de tre procent över nu jämfört med samma tidpunkt ifjol. Och Idre fjäll, som ökat nästan 30 procent de senaste två vintrarna, fortsätter höjningen med ytterligare 6 procent.
Mot succésäsong
Kungsberget sticker ut i statistiken, här har bokningsläget förbättrats med 25 procent jämfört med förra året.
– Vi går mot en riktig succésäsong, vi har alltid en hög procentuell ökning eftersom vi växer varje år, men nu ser vi en höjning vi aldrig haft förut, säger Mikael Elford, marknads- och försäljningschef för Branäsgruppen.
En tydlig trend bland skidanläggningarna är att gästerna bokar tidigare. För Idre fjäll startade det redan i början av augusti, det är en månad tidigare än samma period ifjol, berättar Sofie Andersson, försäljnings- och marknadschef på Idre fjäll.
I Kungsberget går utvecklingen åt samma håll.
– Våra gäster har bokat runt en månad tidigare jämfört med förra året. I år startade det andra veckan i september. Kungsberget har ofta bokats i sista sekund, som ersättning för något annat. Nu ses vi mer som en etablerad skidort snarare än en backe och det gör att bokningarna kommer tidigare.
Hur kommer det sig att gästernas syn på er förändrats?
– Vi har satsat mycket på boenden och infrastruktur, och vi har tagit jättesteg när det gäller våra backar, med investeringar i nedfarter och i en ny åttastolslift. Det är våra stora satsningar som gör att bokningarna ökar, säger Mikael Elford.
Ytterligare en anledning till det växande antalet gäster är en satsning på anläggningens huvudmålgrupp: barnfamiljerna. Exempelvis anpassas liftar och sängar efter barns förutsättningar.
Johan Tunhult, näringslivschef på Gävle kommun, är imponerad över Kungsbergets utveckling.
– Det är helt fantastiskt att de ökat med tjugofem procent i beläggning, vi ser otroligt positivt på den utveckling som de visar upp. Det här går helt i linje med vår målsättning att locka nya besökare.
Vad betyder det här för den lokala besöksnäringen?
– Utifrån en skidbacke så har de skapat en hel skidort och det är av stor betydelse för vår utveckling som destination. Kungsberget har blivit en av våra viktigaste publikdragare, säger Johan Tunhult.