Annons

”Bra värdskap handlar om att gå ”the extra mile” för besökarna”

zoom Christina Bonnevier checkar inte ut, utan har<br />
 undermedvetet värdskapet med sig hela tiden. Foto: Peter Kvarnström
Christina Bonnevier checkar inte ut, utan har
undermedvetet värdskapet med sig hela tiden.
Foto: Peter Kvarnström
NYHETER. Christina Bonnevier är Europas bästa turistinformatör – hon har belönats med priset ECM TIC Hostmanship Award 2019 för sitt värdskap för Göteborg. Besöksliv når henne på plats i Gent där priset delats ut.
Annons

Grattis, hur kändes det att ta emot det här priset?

– Det känns fantastiskt på alla möjliga sätt att ha vunnit detta, jag kan inte jämföra det med något annat som jag tidigare upplevt. Särskilt speciellt var det att ta emot priset när alla mina branschkollegor från hela Europa var på plats.

Hur gick tävlingen till, hur kommer det sig att just du vann?

– Min chef på Göteborgs turistbyrå, Annelie Karlsson, nominerade mig till tävlingen. ECM, European Cities Marketing, tittar på mjuka värden, alltså turistinformatörens bemötande och turistens upplevelse. Därför hade Annelie med en händelse i min nominering där jag hjälpte en stressad utländsk familj med parkeringsbiljett en morgon. Det var innan jag börjat min arbetsdag, men som jag ser det är man som turistinformatör även utanför jobbet. Jag checkar inte ut, utan har undermedvetet värdskapet med mig hela tiden.

Vad definierar ett bra värdskap?

 – Det handlar om precis det, att gå ”the extra mile” för besökarna. Jag reser mycket själv och det är just mänskliga möten som jag minns när jag kommer hem och plockar med mig som souvenirer.

Vad gör Göteborg så bra på värdskap? Vad kan andra destinationer lära av er?

– På turistbyrån pratar vi väldigt mycket om att vi ska möta våra besökare som kompisar, fast på ett professionellt sätt givetvis. Vi hjälper dem att förstå hur staden fungerar genom att vara personliga. Genom att ställa sig i besökarnas skor och tänka på hur man själv vill bli bemött när man är ute och reser, kan vi bidra till att besökarna tänker goda tankar om Göteborg när de varit här. Då blir de i sin tur ambassadörer som kan prata om gott om vår destination och locka andra att besöka oss.

Vad tar du med dig av den här upplevelsen tillbaka till jobbet i Göteborg?

 – Mitt pris var att jag fick praktisera två dagar på Gents turistbyrå där jag fick utbyta erfarenheter med turistinformatörerna vilket var otroligt givande. Sedan ingick det även i priset att jag fick delta på ECM:s konferens i samband med prisutdelningen, och från den tar jag med mig att det ger mycket att dela med sig av sitt arbete med kollegorna i Europa. Vi speglar oss i bra saker och upptäcker vad vi kan utveckla. Sedan tar jag också med mig den härliga känslan av att ha fått cred för mitt arbete, det ger mig inspiration att fortsätta.