Annons

Branäs toppar med solceller på berget

zoom Sedan i december finns solceller på gondolhusets tak på toppen av Branäsberget. Foto: Pressbild
Sedan i december finns solceller på gondolhusets tak på toppen av Branäsberget. Foto: Pressbild
NYHETER. ”När man erbjuder en skidupplevelse i naturmiljö känns det naturligt”, säger Andreas Wendby, ekonomi- och hållbarhetschef på Branäsgruppen.
Annons

Redan 2001 gick Branäsgruppen över till fossilfri el från förnybara källor. För fyra år sedan togs ytterligare ett viktigt kliv då man satsade på biodiesel för alla pistmaskiner och skotrar.

Nu fortsätter satsningen på hållbarhet. Sedan i december finns solceller på gondolhusets tak på toppen av Branäsberget.

– Det är det perfekta läget, helt skuggfritt. När solen ligger på och det är riktigt kallt funkar det extra bra och vi räknar med att solcellerna ska leverera ungefär 30.000 kilowattimmar om året, säger Andreas Wendby, ekonomi- och hållbarhetschef på Branäsgruppen.

En viktig värderingsfråga

Den mängden el räcker till cirka tre och ett halvt varv runt jorden i en elbil, att brygga ungefär 1,5 miljoner koppar kaffe eller till att basta dygnet runt i cirka 250 dagar.

– Det är ett enkelt sätt att vara med och bidra till energiomställningen och vi kommer att fortsätta satsa på solceller. Just nu med de här elpriserna vi har är det verkligen fördelaktigt.

Bakgrunden till satsningen handlar delvis som den branschöverenskommelse som Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO, slagit fast. Den innebär att svenska skidanläggningar ska vara fossilfria till 2027.

-– Vi har gått ihop och Branäsgruppen är med i framkant i det här målet. För oss är det en värderingsfråga så vi hade satsat på solenergi oavsett, men jag tycker att det är bra att branschen går samman och sätter gemensamma mål, säger Andreas Wendby.

Attraktiv arbetsgivare

Hållbarhet är allmänt en viktig fråga som genomsyrar hela verksamheten för Branäsgruppen, som har en anläggning i Branäsberget och en i Kungsberget.

– Det är viktigt för oss, för våra gäster, alla våra samarbetspartners och inte minst våra anställda. Unga människor värderar hållbarhet högt, inte bara miljömässig utan även social hållbarhet. Därför blir det även en viktig fråga för att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Utmaningen är att ha en struktur på arbetet och satsa på rätt saker, säger Andreas Wendby och fortsätter:

– Vi driver till exempel våra restauranger själva och vill alltid öka andelen ekologiska produkter. En annan viktig fråga kommer att handla om eldrivna eller vätgasdrivna fordon. Det blir en viktig pusselbit för alla skidanläggningar framöver.

Hur har säsongen fortlöpt hittills?

– Vi har en månad kvar och vi har en bra säsong, strax efter förra säsongen som slog många rekord. Så försäljningsmässigt ligger vi bra till och det har varit mycket snö. Men energipriserna och inflationen märks förstås, säger Andreas Wendby.