Annons

Bröd & Salt fortsätter expandera

zoom Annelie Vest
Annelie Vest
NYHETER. Bröd & Salt har expanderat rejält sedan starten 2011 och har 26 enheter bara i Stockholm. Nu öppnas flaggskeppsbutik på efterlängtat läge på Östermalm.
Annons

Bröd & Salt flyttar in i korsningen Karlavägen/Nybrogatan och i maj öppnar portarna till en lokal på två våningar och 400 kvadratmeter. Kedjan har även öppnat ännu ett kafé på Kungsholmen och har sedan tidigare flera co-working kontor runtom i Stockholm. Huvudbageriet ligger i Västberga utanför Stockholm och Bröd & Salt finns också i Uppsala och Göteborg.

Annelie Vest, PR- och marknadsföringschef på Bröd & Salt, berättar att ytterligare en öppning väntar i Norrköping i höst. När det första bageriet öppnade låg fokus på surdegsbröd och bullar men konceptet har utvecklats rejält sedan dess.

– Vi började när surdegstrenden tog fart i Stockholm och vår ägare Michel Mourad såg en möjlighet att starta i bageri. Han hade intresse för just mathantverk och bra mat. Ganska snabbt växte vårt koncept och vi fokuserade på att erbjuda bra frukost och fika, säger hon.

Och ni expanderade fort?

– Ja, varumärket blev etablerat i stan, vårt mönster stack ut och stockholmarna älskade levain-limpor och nybakade kardemummabullar. Men det var under pandemin som vi tog riktig spurt och öppnade tolv bra lägen på tre år. Vi vågade ta risker trots världsläget.

Berätta om utvecklingen från kafé till restaurang!

– Vi lanserade salladsbaren för cirka åtta år sedan, vilket blev ett kliv mot restaurang. Nya gäster hittade till oss för att äta god och vällagad lunch. Vi producerar allt till salladsbaren från vårt eget kök och just färskheten och noggrant utvalda råvaror har varit framgångsreceptet för salladsbaren, samt hållbarhetsaspekten i att kunna välja sin egen portion och bara plocka det man orkar äta. Det är väldigt uppskattat, säger Annelie Vest och tillägger att salladsbaren är ett lika naturligt ben i deras koncept som frukost och fika.
– Vi öppnar inga butiker utan salladsbaren. Våra surdegspizzor har också hängt med flera år och säljs hela dagen.

Annelie Vest berättar att Bröd & Salts syfte redan från start varit att skapa attraktiva koncept för en bred målgrupp där gästen kan komma närsomhelst för att äta eller fika.

– Det är även viktigt att våga ”begrava” produkter som marknaden inte längre efterfrågar även om det är darlings. Vi har till exempel under de senaste åren slutat sälja limpor, vilket var vår själ från början. Numera kan du hitta riktigt bra bröd på ICA. Vi kan fokusera på annat, säger hon.