Annons

Buskul besökssiffor på Lisebergs halloween

zoom Lotta Carlsbogård.
Lotta Carlsbogård.
NYHETER. Halloweensäsongen har gått riktigt bra för Liseberg i år och på söndag avslutas den välbesökta spöksäsongen. Besöksliv var på plats för att prata med Lotta Carlsbogård, chef för utveckling av säsonger och events på Liseberg.
Annons

När Lotta Carlsbogårds barnbarn fick välja vad de ville göra på höstlovet så föreslog Lotta en utflykt till Danmark. Tänk så kul att åka färja dit ihop. Det blev inget med det, för vad de två flickorna allra helst ville göra var att besöka Liseberg. Och åka spårvagn. Med andra ord, vara med en dag på mormors jobb. Och det är det fler som önskat sig.

I slutet av vecka 44, då många av landets skolbarn är lediga, myllrar det av leksugna barn på Liseberg Grand Curiosa Hotel, som varit fullbelagt under hela veckan.

– Det är otroligt mycket aktiviteter här på hotellet, Lisebergskaninerna kommer och hälsar på redan på morgonen och så har vi förvandlat flera av våra konferens- och mötesrum till aktivitetsrum för barn. Vår biograf visar filmer från tio till sju på kvällen, säger Lotta Carlsbogård som tar emot mig i ett lugnt hörn en trappa ner från det hektiska receptionsområdet.

”Vi tar fram hur det ska kännas, låta, lukta”

Lotta Carlsbogård har haft bråda dagar inför halloweenveckorna på Liseberg, men är van vid det och gillar högt tempo.

– Jag och mitt fantastiska team ansvarar för all underhållning på Liseberg, Rondo, Lisebergsteatern, Stora Scenen, Lilla Scenen. Och parkunderhållningen med kaninerna, tomtenissar och tomten. Det innebär även planeringen och framtagandet av nya konceptet och teman, som till exempel här på Grand Curiosa Hotel. Vi tar fram hur det ska kännas, låta, lukta och hur gästupplevelsen ska vara.

Sagolika och hållbara nyheter

Årets halloween-nyheter på Liseberg är Sagoskogen, ett äventyr för barn upp till 10 år som får skapa en interaktiv saga ihop med varelser från sagans värld, krama ett troll, träffa kråkhäxan och skogens drottning. Lite äldre besökare är välkomna till hotell Gasten som har drabbats av strömavbrott lagom till Halloween, i mörkret väntar kistmakaren och liksminkaren på nya kunder.

Inför höstlovet öppnade också Lisebergs egen secondhandbutik, med syftet att ge fler barn möjlighet att klä ut sig under halloween. Under namnet ”Halloween Swop” bjöds göteborgarna in att byta in urvuxna maskeradkläder i gengäld mot en entrébiljett till Liseberg.

– Vi jobbar jättemycket med hållbarhet ur flera perspektiv och här är ett exempel på hur vi alla kan hjälpas åt. Det finns de som inte har den ekonomiska förutsättningen att klä ut sig till allt som ordnas under halloween. Vi öppnade butiken under fyra timmar och det kom strax över 400 personer. In gick en liten tjej och så kom hon ut som en superhjälte, det var toppen!

Ett stormigt decennium

Halloween på Liseberg har gått av stapeln i drygt tio år och fortsatt på samma tema sen starten – historien om att en storm har dragit in över nöjesparken. Varje år tillkommer dock flera nyheter. Halloweensäsongen, som ursprungligen innefattade öppet under nio dagar, startade bland annat efter en förfrågan från Göteborgs stad och har förlängts och anpassats efter efterfrågan från både svenska och internationella besökare.

– Det står i vårt ägardirektiv att vi ska vara möjliggörare för att folk ska resa till vår destination, samtidigt som vi ska vara göteborgarnas park. Vi startade halloween på Liseberg 2014 och hoppades att det skulle komma 80 000 gäster. När det hade gått nio dagar så hade vi haft över 200 000 besökare.

– Det var fullständigt kaos, vi fick ringa in fler folk. Vår vd var ute och torkade bord, ja vi var ute allihop. Vi blev helt chockade över responsen, och sedan har vi ökat på med fler och fler dagar, ökade öppettider och fler aktiviteter.

Full fart framåt

I år håller Liseberg bara stängt 13 dagar innan det är dags att förbereda inför nästa säsong, Jul på Liseberg. Det är tydligt att nöjesparken mer och mer närmar sig en helårsverksamhet. 2022 slog Liseberg en ”all time high” i omsättning men precis som i resten av besöksnäringen kan siffrorna gå upp och ner beroende på en mängd faktorer. Efter en trög start på säsongen strömmande gästerna till från juli och besökssiffrorna har varit bra för Liseberg resten av sommaren och under halloweensäsongen.

– Vi får se hur halloween och jul bär sig, var vi landar. Halloween känns jättebra än så länge. I våra mätningar är våra gäster mycket nöjda med upplevelsen. Vi har haft bra veckor här under hösten och försöker jobba både bredare och mer effektivt med de resurser vi har. Vi utvecklar och utvecklas varje år!