SCR Svensk Campings beläggningssiffror för sommaren blir inte klara förrän i mitten av september. Men marknadschef Martin Juhos kan redan nu ge en bild av en splittrad sommarsäsong.
– Det är väldigt olika, vissa har haft den bästa säsongen på många år, medan har andra områden tappat mer än 50 procent av volymen.
Störst påverkan på branschen är att campingen, liksom hotell, restauranger och annan besöksnäring, tappat den internationella marknaden. Norrmän i synnerhet, men även holländare och tyskar tillhör den viktigaste utländska målgruppen.
Samtidigt har intresset för Sverige bland svenskar aldrig varit större, en trend som startade för flera år sedan, och som vuxit sig starkare för varje år.
– Intresset för Sverige som resmål har förstås bidragit mycket på sina håll, men det är för tidigt att säga hur mycket de svenska bokningarna väger upp för förlusten av de utländska, som normalt står för 25 procent av volymen, säger Martin Juhos.
Vilka andra faktorer har spelat in, utöver det utländska bortfallet?
– Det kan handla om vilka aktiviteter som erbjuds på campingen, om den ligger i anslutning till något besöksmål eller reseanledning som har stängt, hur starkt varumärke campingen har samt hur naturnära den ligger. Och så geografisk placering och tillgänglighet förstås.
Trots att det ännu inte finns siffror, hur har pandemin drabbat era medlemmar?
– Det har varit ett tufft år, men vi har ändå ett läge av både bra och mindre bra utfall. Överlag tror jag det trots allt är bättre än vad många befarade i mars och april.
Vilka har drabbats hårdast av corona-effekterna?
– De som varit beroende av norska gäster, på så kort tid hinner man inte hitta en ersättningsmålgrupp, och det är extra viktigt nu att vi inte glömmer bort den internationella marknaden utan börjar påminna dem om vilken fantastisk destination Sverige är.
Vilken är SCRs viktigaste fråga framåt?
– När det gäller just Corona-perspektivet är det viktigt att Europa kommer tillbaka och att branschen får det stöd av regeringen som den behöver. Men det finns många andra frågor också, bland annat den orättvisa beskattningen av husbilar som tynger marknaden i onödan.