– Med ett gemensamt resecentrum får våra campinggäster ökad tillgänglighet när de ringer och bokar. Dessutom hoppas vi att dra nytta av Branäsgruppens erfarenhet av onlinebokning, säger Andreas Häggqvist, ordförande i Swecamp, Sveriges största campingkedja med 15 fristående campingplatser.
Nätbokningar mindre vanligt hos camping
Branäsgruppen har redan en gemensam bokningscentral för sina fem skidanläggningar och två campingplatser. 80 procent av bokningar sker online. Inom Swecamp har varje enskild campingplats hittills ansvarat för sin egen telefonbokning. Onlinebokningen står bara för 20 procent.
– Med några få lysande undantag ligger campingbranschen generellt efter övriga besöksnäringen när det gäller onlinebokning. Men gästerna är online hela tiden, då måste vi bli bättre där också, säger Andreas Häggqvist.
Eftersom Branäsgruppen har sin högsäsong på vintern och Swecamp på sommaren kommer bokningscentralen att kunna utöka den fast anställda personalstyrkan.
– Genom samarbetet med Swecamp kan vi utöka vår fasta personalstab med fyra helårstjänster och skapa en kontinuitet i arbetet. Idag har vi två helårsanställda och 14 säsongsanställda, något som ställer höga krav på rekrytering och utbildning, säger Anders Kjällström, vd för Branäsgruppen.
Mer servicetid i receptionen
I sommar inleds en förstudie för att ta reda på hur stora volymer telefonsamtal till Swecamps anläggningar har, vilken typ av samtal det handlar om, för att utifrån detta bemanna det nya resecentret optimalt.
– Men vi räknar inte med färre anställda i receptionen på campingarna. De får i stället mer tid att ge service åt gästerna på plats, säger Andreas Häggqvist på Swecamp.