Annons

Clarion Collection blir Home Hotel

zoom Personligt och hemtrevligt ska prägla nya Home Hotel.  Foto: Strawberry
Personligt och hemtrevligt ska prägla nya Home Hotel. Foto: Strawberry
NYHETER. Med hemkänsla i fokus byter Clarion Collection tillbaka till sitt ursprungliga namn, samtidigt startas ett nytt koncept.
– Det känns som att komma hem, säger Petter Stordalen.
Annons

Den 3 februari byter Petter Stordalens kedja Clarion Collection tillbaka till namnet Home Hotels och lanserar konceptet ”Home until you’re home” där de vill förstärka hemma-känslan på hotellen. 

Hemtrevlig atmosfär hos Home

Den svenska hotellkedjan Home Hotel, som köptes av Petter Stordalen 1997, grundades av Jan Torgé 1983. Det nytänkande konceptet med centrala hotell var ofta inrymda i historiska byggnader eller charmiga nybyggen med personlig interiör. Och traditionen med engagerade värdpar och personlig service där frukost, eftermiddagsfika och middag ingår är fortfarande en självklar del av kedjans hemtrevliga atmosfär.

– Det är något speciellt med dessa hotell. Det handlar inte bara om att det var med kedjan Home Hotel som jag på allvar växlade upp ambitionerna med hotellbolaget och gick från ett fåtal hotell till många. Men det är också nåt i luften, i atmosfären när man kommer in i lobbyn. Personalen, brasan i den öppna spisen, doften från kakan som gräddas till eftermiddagsfikat och skratten från köket där middagen förbereds inför kvällen. Det känns som att komma hem, säger Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

Nytt koncept baserat på undersökning

Det nya konceptet ”Home until you’re home” grundar sig i en ny undersökning av Novus som bland annat visar att 59 procent uppskattar hotell som främjar social samvaro och 46 procent önskar inflytande över maten som serveras på hotell. Eftersom en stor del av Home Hotels återkommande gäster är affärsresenärer som ofta tillbringar veckodagarna på hotell så har man tagit fasta på dessa insikter – de bjuder nu in gäster att skicka in egna recept på sina favoriträtter.

Hotellens lokala initiativ kring social hållbarhet och gemenskap, både för hotellgäster och utomstående, ska också fortsätta att utvecklas framåt. Anna Spjuth, varumärkeschef på Strawberry, ser fram emot att Hotel Home ska få välkomna gästerna till en varm och ombonad miljö där personlig service och hemtrevnad står i fokus.

– I en tid där ensamhet och oro ökar ser vi ett växande behov av platser där människor kan känna sig omhändertagna och hemma. Våra samtal med gästerna visar också på den starka kopplingen mellan mat och hemkänsla, och därför vill vi bjuda in dem att bli en del av vår tradition att samlas vid matbordet. Kanske ser vi Johans bästa tisdagspasta på menyn framöver – och förhoppningsvis skapar det nya möten och samtal mellan gästerna, säger hon. 

Övergången från Clarion Collection till Home Hotel kommer att ske successivt under sex veckor på de 54 hotellen i Sverige, Norge och Finland. I samband med namnbytet påbörjas även renovering och uppfräschning av både hotellrum och gemensamma ytor.