Annons

Compass Group satsar på köttiga måndagar

zoom Annika Skogvik, Compass Group.
Annika Skogvik, Compass Group.
NYHETER. Nu tar Compass Group klivet och inför Meat Monday Club. Restauranger hos kunder som går med i klubben kommer att servera rött kött endast på måndagar. Ett nytt initiativ för en mer hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion.
Annons

Compass Group är en av Sveriges största leverantörer av måltidstjänster med kunder både i den privata och offentliga sektorn. Företaget serverar varje år cirka 40 miljoner måltider i Sverige. Nu erbjuds bolagets kunder att gå med i Meat Monday Club med målet att reducera konsumtionen av rött kött.

– I restaurangen erbjuds då rött kött endast på måndagar – alltså kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt. Resten av veckan serveras våra gäster vegetariskt, veganskt, fisk och fågel. Så vi vänder helt enkelt på steken, istället för Meat Free eller Meat Less Monday så kör vi Meat Monday, säger Annika Skogvik, hållbarhetschef på Compass Group.

Börjar med pröva-på-period

Meat Monday Club startar med en pröva-på-period efter sommaren. Då erbjuds Compass Groups kunder att testa de särskilt framtagna menyerna. Därefter bestämmer kunden om restaurangen ska bli medlem i klubben. Frekvensen på medlemskapet, alltså hur ofta de vill tillämpa menyerna, bestämmer kunderna själva. Lägsta nivån för medlemskapet är minst en vecka i månaden.

– Bakgrunden är att vi behöver minska vår konsumtion av rött kött, både på grund av hälsoskäl och klimatskäl. Compass Group vill accelerera snabbt mot en mer hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Vi vill också bidra till våra kunders employer branding och hjälpa dem att locka till sig nya medarbetare genom att bli en ännu mer attraktiv arbetsplats, säger Annika Skogvik.

Insikter från undersökning

Initiativet bygger på insikter från företagets undersökning Global Eating at Work Survey som genomfördes i 26 länder 2023. Undersökningen visar bland annat att 65 procent av de tillfrågade ur Generation Z (födda 1996 – 2010) tycker att restauranger bör göra det lättare för gäster att göra hälsosamma matval. Dessutom uppgav 6 av 10 ur Generation Z att restauranger i första hand bör erbjuda växtbaserade måltider, med kött som valbart tillbehör.

– Meat Monday Club rimmar också bra med de nya mål som Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten föreslog på uppdrag av regeringen i februari. Myndigheterna ringar bland annat in att vi bör dra ner på rött kött och chark för att uppnå en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Samtidigt som vi ska öka konsumtionen av livsmedel såsom grönsaker, fisk och skaldjur, säger Annika Skogvik.

Klimatberäknade menyer

Meat Monday Clubs menyer är klimatberäknade så att gästerna tydligt ser klimatavtrycket på den måltid de väljer. Compass Group kommer också mäta utfallet och se vad kunden faktiskt väljer, baserat på restaurangernas råvaruinköp. Gästundersökningar med fokus på smak kommer också att genomföras.

– Våra kreatörer har lagt ner sin själ i detta, så jag tror verkligen rätterna kommer bli omtyckta. Jag har själv provsmakat några och kan intyga att de var riktigt goda.