Annons

”Coronakrisen har också blivit en kompetenskris”

zoom Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita, beskriver hur bristen på kompetens utvecklats till en kris. Foto: Visita
Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita, beskriver hur bristen på kompetens utvecklats till en kris. Foto: Visita
NYHETER: Även innan pandemin slog till var kompetensbrist inom besöksnäringen en stor utmaning – men nu har bristen på personal utvecklats till en kris som bromsar upp branschens återhämtning. Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita, lyfter vilka insatser som behövs nu.
Annons

Under pandemin tvingades 50 000 anställda inom besöksnäringen att lämna branschen. När nu flera verksamheter börjar vinna tillbaka gästerna uppstår ett annat problem. Restaurang- och hotellägare vittnar om en stenhård konkurrens om personal, en situation som försvårar återgången.

Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita, sammanfattar läget.

– Efterfrågan på personal har i någon mån exploderat när restriktionerna släppt. Coronakrisen har också blivit en kompetenskris. Särskilt svårt är det att få tag på utbildad personal till bristyrken som det var svårt att rekrytera till redan innan pandemin, säger han.

Vilka drabbas hårdast av kompetensbristen?

– Nu under sommaren har det handlat om aktörer på turistdestinationer, längs kusterna till exempel. Här har våra medlemmar fått tacka nej till större evenemang, justera menyerna och tvingats välja mellan att ha öppet lunch eller middag eftersom man inte har kunnat bemanna både dag- och kvällstid, säger Peter Thomelius och fortsätter:

– Om det blir så att restriktionerna släpper ytterligare och fler företag tillåter sina anställda att jobba från kontoret i höst kan vi gissa oss till att lunchrestauranger och konferensverksamheter kommer i gång igen. Då kommer det uppstå kompetensbrist även här.

Efterfrågar bättre matchning mellan arbetslösa och lediga tjänster

Samtidigt som besöksnäringsföretagen skriker efter arbetskraft finns det faktiskt arbetslösa med yrkesvana som skulle kunna fylla en del av luckorna, berättar Peter Thomelius. Siffror från Hotell- och Restauranganställdas arbetslöshetskassa, HRAK, bekräftar detta – under perioden januari till juli 2021 har 20 000 personer fått ersättning från a-kassan. I juli var 9304 personer ersättningstagare hos HRAK.

– Det finns en missmatch på arbetsmarknaden i dag, där vi har många tidigare anställda inom besöksnäringen som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen och går på a-kassa – samtidigt som vi har tusentals vakanta tjänster inom vår näring. Arbetsförmedlingen måste landa rätt här och matcha ihop dessa personer med de lediga jobben, det är det absolut viktigaste på kort sikt, säger han.

Viktigt med fortsatta satsningar på utbildningar

För att motverka att kompetenskrisen förvärras framåt krävs stora satsningar på utbildningar riktade mot bristyrken i branschen. Både genom fler platser på yrkesvux och fler arbetsmarknadsutbildningar i Arbetsförmedlingens regi, menar Peter Thomelius.

– Vi måste också attrahera fler ungdomar till våra gymnasieprogram. Men ledtiderna för att utbilda är ganska långa, så för att inte återgången efter pandemin ska bromsas upp behövs den där matchningen mellan arbetslösa och de lediga jobben nu, säger han.