Sveriges besöksnäring har sedan flera år tillbaka börjat anpassa informationsutbudet till turisternas behov, bland annat genom att erbjuda mer digital information, och genom att ersätta fysiska turistbyråer med så kallade info points hos företagen.
Nu är det Visit Dalarnas tur att göra samma sak.
”Vi står inför förändringar när det gäller hemsidor, appar och mobila gränssnitt. Ny teknik påverkar ständigt vårt sätt att interagera med varandra och mobilen har blivit vårt naturliga informations- och kommunikationsverktyg”, skriver man i ett pressmeddelande.
70 procent av bokningar och informationsinhämtning i länet görs i dag digitalt, och under 2019 hade webben visitdalarna.se över 1,1 miljoner besök, en ökning med 32 procent mot föregående år. Parallellt med den digitala utvecklingen har de fysiska besöken och försäljningen på turistbyråerna i Dalarna minskat de senaste åren.
De 13 fysiska turistbyråerna som läggs ned ersätts till att börja med 50 så kallade info points i anslutning till turistattraktioner, som vid Falu Gruva, Vasaloppet och STF Grövelsjön Fjällstation.
– Info pointsen kommer att bemannas av de företag som vi sätter upp info points på, berättar Visit Dalarnas vd, Jonas Rosén till SVT.
Under onsdagen meddelades personalen vid turistbyråerna om att de varslas om uppsägning. De som varslas kommer emellertid att få förtur vid ansökan om tjänster vid de två nya kontaktcenter som ska bildas, i Falun och Rättvik.