Under åren sedan 2016, då Spökstaden för första gången arrangerades under höstlovet i Örebro, har örebroarna bland annat kunnat delta i zombiewalks, gifta sig i zombieklädsel av ett kommunalråd utstyrt och sminkat i samma stil och bada i spöklik miljö på Gustavsviks badanläggning. Satsningarna har gjorts både för att locka och roa besökare och för att få pr. Men ursprungsidén var spökvandringar på Örebro slott.
– Ja, vi ville inte bara ”göra halloween”, utan utgå från vad vi har här. Och vi hade sedan tidigare spökvandringar i slottet. Det är ju dessutom autentiskt – alla de eventuella spöken man träffar är på riktigt. Men de dyker bara upp när och om de själva vill.
Det säger Björn Fransson, chef över destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet. Han konstaterar att veckan gick på sparlåga under pandemin och med pandemin i ryggen ville de inte göra något spektakulärt kring död och blod i år. Det ledde fram till årets huvudattraktion: Sju stycken sex meter höga lysande ballonger i form av dödskallar i mexikansk stil, placerade i Slottsparken. Synnerligen bildmässigt.
– De har hamnat på Nerikes Allehandas förstasidan två gånger denna vecka! Och många människor vandrar runt bland dem, fotar och lägger upp i sociala medier.
Hur genomtänkt var det, att attraktionen skulle vara bildmässig?
– Det är klart att det finns en tanke bakom. Ett syfte är ju att väcka uppmärksamhet och en grundläggande strategi är att göra örebroarna till våra ambassadörer. Det ger både högre trovärdighet och bättre spridning.
Höstlovsveckan är Örebro slotts bästa vecka på hela året sett till omsättning. Och nu, drygt en månad sedan restriktionerna lättade, är beläggningen på cityhotellen uppe på ungefär samma nivå som innan pandemin.
– I går hade vi 87 procents beläggning och hela oktober har varit i stort sett som ett normalt år. Och snittpriset är högre än 2019! Sen vet vi inte hur det blir framåt och det gäller att vara ödmjuk – men det är likväl fantastiskt!