Annons

Därför vill alla campa i Västra Götaland

NYHETER. Färska siffror visar att Västra Götaland är hetast i hela Sverige att campa i. Framgången beror både på närheten till den norska marknaden och på att campingplatserna investerat i ökad tillgänglighet och komfort.
Annons

Allt fler väljer att campa under semestern, det visar färsk statistik från SCB och Tillväxtverket. Under perioden juni till augusti förra året stod landets campingplatser för 43 procent av alla övernattningar på kommersiella boenden. Och av totalt 15,5 miljoner gästnätter var Västra Götaland störst med 3,1 miljoner.

– Vi är den klart största campingmarknaden i Sverige. Anledningarna är flera, dels har vi läget med kustbandet, dels har västsvenskarna drivit campingplatser länge och blivit duktiga. På senare år har campingplatserna utvecklats enormt. Dessutom har vi närheten till Norge, norrmännen står för 700 000 gästnätter och de shoppar mycket, säger Fredrik Lindén, vd på Turistrådet Västsverige.

Högre kvalitet lockar fler

Mellan 2014 och 2015 ökade campingplatserna i Västra Götaland beläggningen med 5,5 procent. Enligt Fredrik Lindén har campingföretagen investerat mycket och det har lett till en högre kvalitet som lockar fler. De flesta gäster bor i husvagn och det har skett en stor ökning vad gäller husbilar: 55-åringar som även campar under lågsäsong.

Bakom tillväxten ligger ett långsiktigt marknadsföringsarbete och ett fokus på tillgänglighet.

– Vi jobbar med marknadsföring både på den svenska och den internationella marknaden, bland annat tillsammans med Visit Sweden. Vi har också ett bra samarbete med Svensk Camping. Framöver handlar det om att utveckla våra produkter och att göra det ännu enklare att ta sig hit, med bil, flyg och färjor.

En camping som satsat på tillgänglighet och på att förlänga säsongen är Lagunen i Bohuslän. Pelle Olausson, som äger och driver campingen, tror att de går mot en rekordsäsong.

Ovanligt bra bokningsläge

– Jag vågar inte säga några siffror än, men det känns som att bokningsläget är bättre än vanligt. Vi brukar alltid sälja slut i juli och i år har vi dessutom draghjälp av VM i orientering i slutet av augusti.

– Turistföretagen här samverkar på ett nytt sätt, ett exempel är att det mitt i vintern går att få en härlig tur ut i Kosterskärgården och äta god mat, det var inte möjligt tidigare. Vi har också investerat mycket i vår verksamhet. Bland annat har vi byggt tre nya sjöbodar och en stor brygga där stora båtar kan lägga till, det kommer att öka tillgängligheten. En bod har långbord och öppen spis, vilket är perfekt för räkfrossa, särskilt mitt i vintern, säger Pelle Olausson.