Under 2021 har Visit Sweden ett breddat uppdrag att marknadsföra Sverige som besöksmål även för svenskarna. I den nya rapporten ”Den svenska målgruppen” har marknadsföringsbolaget summerat de viktigaste områdena för företagare inom den svenska besöksnäringen att känna till om de svenska turisterna.
Sverigesemestern fortsätter att vara attraktiv det kommande året, då 3,7 miljoner svenskar förväntas semestra inom landets gränser.
– Vi hade börjat se en värderingsförskjutning till följd av klimatkrisen redan innan pandemin, men nu väljer ännu fler att turista i Sverige, säger Angelica Månsson-Gerde, Head of New Business på Visit Sweden.
Trygghet och flexibilitet efterfrågas
De turistaktörer i Sverige som bäst lyckas locka till sig de svenska turisterna är de som utöver ett unikt utbud också har lyckats kommunicera en trygg och säker upplevelse – med flexibla avbokningsmöjligheter.
– Det finns en trygghet i att lätt kunna ta sig till och från resmålet, så att man inte riskerar att bli strandad någonstans i världen. Men även om vi semestrar i Sverige är det viktigt att det finns tydliga regler, rutiner och aktuell information. Många i besöksnäringen är duktiga på det här och det är något vi måste fortsätta med.
Livsnjutare med kärlek till naturen
Även den globala trenden med naturturism kopplat till holistisk hälsa, med fokus på både kropp och själ, håller i sig framåt och syns även hos svenskarna.
– Det som började som en trend starkt sammankopplad till klimatkrisen har också en naturlig koppling till pandemin och vårt trygghetsbehov. Vi vill åt ren luft, större öppna ytor och mindre trängsel.
I rapporten framgår att över 50 procent av de svenska turisterna tillhör kategorin ”Vardagssmitande livsnjutare”.
– De starkaste drivkrafterna är att ha roligt, njuta av god mat och dryck och att uppleva saker tillsammans – gärna lättillgängliga aktiviteter med koppling till naturen.
Vaccin ger hopp om att resa
Svenskar är väldigt ressugna nu och googlar resmål både i Sverige och utomlands flera gånger i veckan. Många söker efter storstadsupplevelser, då det finns en saknad efter nöjes- och kulturliv.
– Vi ser att sökningarna gick upp när vaccinet kom och folk började se att möjligheten att resa kanske snart skulle vara tillbaka. Vår uppgift blir att fånga den här gruppens intresse och visa vad Sverige har att erbjuda.
Något annat som tilltalar allt fler är paketerade upplevelser som inkluderar boende, mat och aktiviteter.
– När man köper en resa utomlands är det ofta väl paketerat vilket bidrar till en tydlig bild av upplevelsen. I Sverige jobbar man inte lika mycket med paketeringen mot den svenska målgruppen, men det är något som efterfrågas eftersom det underlättar den egna planeringen av semestern.
Rapporten finns i Visit Swedens kunskapsbank för fri nedladdning:
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/sverige/