Fazer Food Services, som erbjuder måltidstjänster till över 200 företag, skolor och sjukhus i Sverige, rankas som etta i Handelsattityders årliga undersökning.
– Jag ser det som ett kvitto på att vårt samarbete med leverantörerna fungerar bra. Det är roligt att de värdesätter vår kompetens och hur vi jobbar med inspiration inom mat och dryck. Det triggar oss när vi ska utveckla nya menyer, säger Harald Rydén.
I undersökningen fick 42 matleverantörer betygsätta elva hotell- och restaurangkedjors prestation inom olika kategorier. Och Fazer Food Services tog hem höga poäng rörande kompetens och kunskap, affärsmässighet, uppföljning, säljintresse samt uppträdande och professionalism.
Vad gjorde att det gick så bra?
– Att vi har långsiktiga samarbeten och håller vad vi lovar. Jag får också höra att våra hållbara inköp uppskattas och det känns bra. Vårt ekologiska utbud har ökat mycket de senaste fyra åren och det utgör i dag 20 procent av hela vårt utbud, säger Harald Rydén.
Hur kan placeringen påverka leverantörernas uppfattning om er?
– Det här innebär att vi blir ännu mer trovärdiga hos våra leverantörer. Det kan även leda till att nya samarbeten uppstår.
Av de bedömningskriterier där ni rankades högt, vilket känns viktigast för er?
– Affärsmässighet. Allt handlar ju om att göra bra affärer, hela vägen från inköpstillfället till gästerna i våra restauranger.