Tidigare i veckan kom listan OAD ut i London, och bland kockar och krögare börjar man bli mer angelägen om den, enligt matskribenten Mattias Kroon som var på plats när den släpptes.
Sverige syns redan på plats nummer två med Magnus Nilssons Fäviken. Totalt sju platser på hela listan med Frantzén på nummer 8, Daniel Berlin på nummer 29, Oaxen Krog på 42, Esperanto 84, Gastrologik 104, och Ekstedt som landade på nummer 113.
– Det är förstås bara att gratulera! Och det visar att intresserat för svensk gastronomi bara växer internationellt, säger Mattias Kroon om de svenska restaurangernas placeringar.
Bakom om OAD står Steve Plotnicki, en matbloggare som blev känd för den svenska publiken i och med dokumentären ”Foodies”. Han har tidigare sagt i intervju med Besöksliv att hans mål och mission är att konkurrera ut den anrika Guide Michelin. Listan har en handfull år på nacken och baseras på över 5000 olika recensenters utlåtande, med skillnaden att här ges utrymme för fler ”vanliga” uteätare, desto mer du testar, desto mer betydelsefull blir du i röstningen.
Vilket också har lett till att matbloggare, snarare än den stereotypiskt utnämnde Michelin-kontrollanten röstar här.
Hur stor dignitet har OAD?
– OAD är helt klart den snabbast växande guiden till globala krogar, även om den är mindre än Michelin och 50Best. OAD har ett helt annat system för sin ranking, och attraherar en publik som inte skyr några som helst medel för att äta på de absolut bästa restauranger, detta är ganska unikt. OAD har dessutom bevisat att organiserade events och middagar runt omkring själva prisutdelningen är väldigt viktigt och roligt rent socialt, till skillnad från alla andra guider så gör de detta på ett riktigt bra vis, säger Mattias Kroon.
Hur mycket är sådana här priser och listor värda för den enskilde krögaren?
– Det är ingen garanti för någonting, men det kan betyda att mycket speciella gäster kommer på besök, och förhoppningsvis rekommenderar sina lika mat-tokiga vänner. En annan effekt är att krogarna varumärken stärks i den gastronomiska communityn ute i världen, vilket kan leda till attraktiva erbjudanden och samarbeten. Vidare är det självklart en bidragande faktor till att starkt och kompetent personal söker sig till den här typen av krogar, vilket är nog så viktigt på en extremt konkurrensutsatt marknad. Och sen är det såklart kul med lite glamour i allmänhet!
OAD:s 200 bästa krogar i Europa:
Hittar du HÄR.