– Broschyrer åldras och funkar inte för att sprida information. Genom att satsa på webb, film och foto kan du få ut dina destinationer på ett annat sätt i sociala medier”, säger destinationsmarknadsföringsföretaget Peppits grundare Jessica Öberg.
Ville jobba med sin passion
De marknadsför destinationer i Norrland med hjälp av drönare, VR och 360-foto med norrländska kommuner som primära kunder. Fotograferna och gifta paret Jessica och Roine Öberg ville jobba med sitt stora intresse – natur och naturupplevelser, och startade företaget Peppit. De började med att fota Lona-projekt, och olika turistaktiviteter som kanotleder och fiskevatten.
– Det är fantastiskt att någon i USA kan se hur det ser ut över stora delar av olika områden i Norrland. Med VR och 360-bilder kan man mycket tydligare ge en bild av hur det ser ut i verkligheten, säger Jessica Öberg och tillägger:
– Vill man erbjuda något som är vackert är 360-bild ett enkelt sätt att förmedla naturupplevelsen till potentiella besökare.
Peppits mediepaket inkluderar en översiktsfilm av utvalt område från drönare, samt foton och tillgång till VR-plattform där de kan sprida resultatet i andra kanaler. Lycksele, Nordmaling, Storuman, Sorsele och Vännäs är några av de destinationer i Norrland som idag utgör Peppits uppdragsgivare.
Hur kom ni på idén?
– Vi har sett att mäklarfirmor har visat upp lägenheter med 360-bilder och kom på att vi kunde göra detta ute i naturen. Vi vet ju hur man tar 360-bilder med drönare, så vi började med det och plåtade en kanotled där man kunde se hur vattenflödet ser ut, var man kan sätta ned kanoten och var man kan lägga till. Det blev väldigt uppskattat.
Fyller ett glapp mellan Google maps och broschyrer
Lycksele kommun är en av Peppits kunder, som sedan ett år tillbaka bland annat har fått hjälp med marknadsföring av sajten Fiska i Lappland genom drönarmaterial över olika fiskevatten.
– Man får en tydligare känsla över de områden man ska åka till. Redan nu har det börjat mejla kanotister och kajakpaddlare med intresseanmälningar efter att ha sett filmerna med kanotleder, säger Greger Jonsson, Fritidskonsulent i Lycksele kommun.
Greger Jonsson menar att VR och 360-bilder fyller ett glapp mellan tjänster som Google maps och vanligt broschyrmaterial
– Google maps är rätt torrt, du får ingen riktig upplevelse, och i dessa trakter är det dålig upplösning. Med 360-bilder från ovan, där man dessutom kan infoga information på utvalda punkter som kan klickas upp, så ser man mer och bättre vad man kan göra.
Kommer ni att jobba mer med den här typen av marknadsföring?
– Vi har hållit på i ett år, och vi använder oss av samma koncept på en fisketävling som vi anordnar i augusti. Vi ska kompletteringsfilma en del i befintliga områden, sedan ska vi även börja titt på andra områden, säger Greger Jonsson.
Förfrågningar från England
Peppit inriktar sig i dagsläget enbart på natur och naturturism i Norrland, men ambitionen finns att nå ut till fler kunder än kommuner, som campingföretag och hotell. Som erbjuder boenden nära naturen.
– Men hur mycket vi har tänkt att växa vet vi inte. Vi har blivit tillfrågade att komma och filma i England, men vi är småbarnsföräldrar så idag funkar det inte, säger Jessica Öberg.