– Det känns superroligt! Nomineringen till Stora Turismpriset visar att vi har regionen i ryggen, med tanke på allt som händer längsmed Hallands kuststräckor är det fint att en verksamhet i inlandet får det här stödet, säger Daniel Carlsson, vd Ästad Vingård.
Varför är just ni nominerade, tror du?
– Vi paketerade snabbt en besöksupplevelse med spa- och vandringspaket som gick hem under pandemin, dessutom har vårt lantliga läge varit bra kommunikativt. Sen jobbar vi sedan 2014 med en tioårig utvecklingsplan där vi bland annat haft som mål att 2022 ha en restaurang med Michelin-stjärna. Det långsiktiga arbetet har nog också bidragit till nomineringen.
Att visa prov på innovation och nytänkande är ett kriterium till priset. Är ÄNG ett bevis på det tycker du?
– Absolut! ÄNG handlar ju inte bara om att äta sig mätt utan ett besök här kan snarare likställas med att gå på teater eller konsert. För många gäster är det här något nytt och vi visste inte hur det skulle tas emot, men det har visat sig gå riktigt bra.
”Vi har visat upp oss som destination”
Nominerade Vadstena Klosterhotells vd Matilda Milton har under pandemin förvaltat att de är del i en liten ort med levande stadskärna och händelserika omgivningar. – Jag ser det här som en nominering till hela Vadstena, det är ortens helhet som tilltalar besökaren. Under Corona satsade vi extra på att marknadsföra oss som destination snarare än som ett ”hotell med spa och god mat”. Den som tänkte åka till Paris eller Skottland upptäckte oss istället, säger vd Matilda Milton.
Till det adderade hon också konceptet ”boka din drömvistelse” med skräddarsydda program utformade i dialog med gästen. För att stärka besöksupplevelsen har Vadstena Klosterhotell även satsat på storytelling.
– Framför allt har vi jobbat med att förmedla historien om våra boenden som är inredda i olika stil. Vi har alltid haft klart för oss vad vi vill förmedla men pandemin blev ett tillfälle att sätta ord på det, säger klosterhotellets spachef Sofia Lindholm.
Hur påverkar pandemin er utveckling framåt?
– Det är tydligt att spa-besökarna har nya förväntningar. Få vill sitta nära varandra i en bubbelpool utan man söker annat, sådant som bidrar till själslig aktivitet. Något som märks tydligt är att skönhet blivit sekundärt, istället ska spa-upplevelsen präglas av ett inifrån-och-ut tänk. Det passar oss bra, säger Sofia.