Besöksliv har tidigare skrivit om att Minc Tourism Accelerator (MTA), som drivs av Malmö Stad och startup-huset Minc, söker startups i Sverige och resten av Europa som kan hitta lösningar för att hjälpa besöksnäringen med digital och hållbar transformation. I slutet av maj genomförde de projektet ”Skate Away” med just ett sådant startup-företag, nämligen appen WEIQ.
Mottrend mot automatisering
Under en helg testade MTA tillsammans med WEIQ, foodcourten Mitt Möllan och skategymnasiet Bryggeriet ett helt nytt koncept för leveranser av take away-mat.
– MTA fungerar som en brygga mellan näringslivet och startup-scenen. Vi testar hypotester och den här gången handlade det om en ny take på ”last mile delivery” med skateboard som transportmedel, säger Per Ögren, projektledare på Minc.
De ville testa hur kan man leverera maten till beställaren på ett annorlunda sätt med hjälp av redan befintliga strukturer.
– De stora aktörerna går mot robotisering, men vi tror inte att stadsbilden vill ha det. Vi vill hitta ett mer humant sätt – en mottrend mot att allt ska automatiseras.
Matleveranser till grannen
Den här gången testade man tesen med hjälp av skateboardåkare som tar sig till sina skateställen och då kan ta med mat till sina kompisar. Något som passade i Malmö där det finns ett starkt skate community, menar Per Ögren.
– Det skulle också kunna vara pendlare som bor i mindre städer med dåligt utbud som tar med matleveranser tillbaka till grannar. Eller går det att använda sig av alla de lådcyklar folk har i Malmö?
WEIQ hjälper vanligtvis restauranger att ta emot beställningar för bordsservering och avhämtning. I dagsläget har de inga planer på att erbjuda hemleverans men utesluter inte möjligheten att göra det i framtiden, om det kan ske på ett hållbart sätt.