Mossbylund började som en renodlad konferensanläggning 2002. För fyra år sedan startade en expansion för att möta den växande efterfrågan inom spa och träning på privatmarknaden, och det förde med sig en dramatisk ökning av personalstyrkan: från arton till åttiofem anställda.
Rekryterat 70
– Vi har expanderat kraftigt de senaste tre åren. Det stora är att vi utökat restaurangen och byggt en ny spa-avdelning som blivit en viktig del av vår verksamhet. Nu har vi elva heltidsanställda terapeuter och ett antal nya receptionister som är direkt kopplade till vårt spa. Och vi har anställt ett flertal instruktörer till vår nybyggda träningslokal, säger Peter Svensson, en av ägarna.
På tre år har hotellet dubblerat kapaciteten i restaurangen och i spa-avdelningen till en kostnad av cirka 30 miljoner kronor. Och det som gjort det möjligt att under kort tid rekrytera upp till sjuttio nya medarbetare är enligt Peter Svensson hotellets goda rykte.
– Vi ligger ute på landet, men det har inte varit några problem att hitta folk. Genom att tidningar skrivit om oss har vi ett renommé som en intressant arbetsgivare och vi får dagliga spontanansökningar.
Rekryteringsarbetet har ändå inte varit helt oproblematiskt.
– Det handlar om en dramatisk ökning av personalstyrkan på kort tid, allt från löneadministration till terapeuter. Och det har inte varit alldeles smärtfritt. Vi har varit kräsna i rekryteringen, det krävs rätt personlighet som stämmer överens med vår profil av ett familjärt och personligt hotell, säger Peter Svensson.
Jobbar med värderingar
För att de nya medarbetarna ska veta vad som gäller på Hotell Mossbylund får var och en information om hotellets värderingar.
– Vi jobbar med det här kontinuerligt, vi vill stå för mjuka värden, det vi hör från gäster är att de får ett bemötande som är personligare än på stora hotell. Tanken är att gästerna ska komma ihåg personen som hällde upp kaffe åt dem.
För att behålla personal i en bransch där rörligheten är stor har de utvecklat en personalfilosofi som fokuserar på delaktighet.
– Vi jobbar stenhårt med trivseln och med att personalen ska känna sig delaktiga i framgången. Vi är öppna inför våra medarbetare om hur ekonomin ser ut och att det är vi tillsammans som är Mossbylund.
Hotellet ägs av Peter Svensson och hans fru Ingrid Svensson, och delaktighet genomsyrar hela deras ledarskap.
– Vi är närvarande i den dagliga verksamheten och pratar med gäster och personal, vi vill inte gömma oss på något kontor. Vi ser oss alla som kompisar. Och visst, det är svårt att vara chef och kompis, men det fungerar om alla har respekt för varandras uppgifter.
Kommer ni att fortsätta växa?
– Det har varit dramatiskt att gå från arton till åttiofem medarbetare på bara tre år, nu måste vi hinna i kapp. Utmaningen är att få organisationen att fungera utan att vi lägger oss i allt, det är så många avdelningar nu. Vi har infört avdelningschefer som vi inte haft tidigare, men vi har en bit kvar.