Galan Grand Travel Award firade 25-årsjubileum under torsdagskvällen. Bakom evenemanget står branschtidningen Travel News. Nomineringarna tas fram av en jury, och därefter är det närmare 900 resebyråanställda som röstar i de olika kategorierna.
Bästa hotellkedja till Nordic Choice
Tidigare under dagen hade ledarprofiler från bland annat TUI, SAS, SJ och Nordic Choice deltagit i ett branschseminarium, och kvällen fortsatte med mingel, prisutdelningar samt efterföljande middag med fest i vackra Spegelsalen.
Petter Stordalen hade redan levererat ett uppskattat anförande när han tillsammans med sina kollegor på Nordic Choice blev uppkallad att ta emot priset för bästa hotellkedja i Sverige. Kort därpå var det dags igen när priset för årets ledare tillföll Stordalen. Till konferenciern och komikern Messiah Hallberg uttryckte Petter Stordalen att priset kändes ”orättvist”.
Tuff konkurrens
− Jag var borta från bolaget i två år, och det var de bästa åren bolaget någonsin har haft, sa Stordalen från scenen. Vår vd Torgeir borde ha fått det här priset. När jag var på sjukhuset i Amsterdam med min fru drömde jag varje om att få komma tillbaka till Nordic Choice och ta en kaffe med mina kollegor. Nordic Choice startade som en investering i mitt liv. Sen blev det mitt liv.
Men trots sin ödmjuka övertygelse att andra passade bättre till att ta emot priset, konstaterade Stordalen:
− Jag är i alla fall bra på en sak: jag är en jävel på att ordna fest.
Sedan erbjöd han sig att arrangera galan nästa år på sitt hotell At Six som byggs i centrala Stockholm just nu.
Efter några tuffa år blev SAS också glada dubbelvinnare för bästa inrikestransport och bästa flygbolag i Europa. Qatar Airways kammade hem priset för bästa interkontinentala flygbolag framför näsan på både Finnair och Emirates.
”Ring en svensk” vann
Rezidor fick bevis på att man upparbetat goda relationer till resebyråledet, och vann pris för bästa internationella hotellkedja i tuff konkurrens. Som många andra vinnare hänvisade man resultatet till mjuka värden som företagskultur och personalens enastående kompetens – en sympatisk och genomgående trend under kvällen.
Prisregnet fortsatte för STF och deras megasuccé The Swedish Number. ”Årets digitala pris” är helt jurybaserat och delades ut till STF:s press- och kommunikationsansvariga Jenny Engström och hennes team. Vid det här laget har de mottagit det mesta som går i prisväg för sin kampanj, och senare på kvällen vann de dessutom Stora PR-priset som delades ut av Svenska PR-företagen.
Hållbar hummer hyllades
Ekoturismföreningens pris Ekoturismpriset delades ut för bästa exempel på verksamhet inom en hållbar svensk besöksnäring. Hållbarhetsprofilen Jeppe Klockareson delade ut priset till de två glada entreprenörsbröderna Per och Lars Karlsson som driver Everts Sjöbod i Grebbestad med hummersafari, ostronprovning och krabbfiske kombinerat med middag och övernattning.
Motiveringen kring ”Bohusläns bästa skaldjur” fick dock bröderna att invända försiktigt. Kanske har man trots allt världens bästa skaldjur?