Trots att potatis funnits i var mans hem i Sverige sedan 1700-talet så har kunskapen om de olika sorterna och hur de kan användas inte ökat nämnvärt. Det vill Matklustret, teamet som driver gastronomiska evenemang på Gastronord ändra på.
Presenterar 46 olika sorter
För att lyfta knölens ställning i svensk matkultur kommer mässans entrétorg att fyllas av en potatisutställning där 46 sorter presenteras. En av odlarna på plats är Bitte Persson från Larsviken.
– Mitt intresse kom med modersmjölken, eller kanske med moset. Potatis är vår passion, vi är en lantbrukarfamilj som drivit vår gård i åtta generationer. Vi säljer sättpotatis till slutkonsument och är en av de större på att importera udda sorter. I våras hade vi 69 olika sorters sättpotatis till konsumentmarknaden, men Larsvikens egen samling består av 550 sorter, säger Bitte Persson.
Larsviken ligger i nordvästra Skåne och drivs av Bitte Persson och hennes bror Bertil Larsson. Här är den sandrika och leriga mosaikjorden perfekt för att testa nya sorters potatis. Och för att ta reda på vilka typer som passar till vad samarbetar odlarna med krögare så som Marcus Nemrin på Sofiero slottsrestaurang i Helsingborg och Niklas Ekstedt, vars restaurang har en stjärna i Guide Michelin.
Vill lyfta potatisens ställning
– För många år sedan tog vi in en kusin till potatisen, solanum phureja, som har en helt annan sammansättning än potatis. Och både Marcus och Niklas provlagade rätter och var helt lyriska. De sa ’vilket fantastiskt mos och vilken puré, utan att tillsätta smör’, säger Bitte Persson.
Enligt henne är den här typen av samarbeten viktigt för att lyfta potatisens ställning i köken. Men det krävs mer.
– Jag vill att man gör större skillnad på sorter, att man väljer potatis med rätt egenskaper för det man ska använda den till, det gäller både krogbranschen och konsumenter. Det är en kunskapsfråga och det liknar hur vi i dag ser på vin. Men det är en större utmaning med potatis eftersom det är många parametrar som påverkar hur den smakar. Därför är det viktigt med märkning.
Handeln har ett stort ansvar för att nya sorter av potatis ska nå slutkonsumenterna.
Mer än bara fast och mjölig
– Butikerna säger att kunderna bara känner till fast och mjölig potatis, bintje och King Edward. Detta trots att dagens konsumenter är mer pålästa än tidigare. Det gör det svårt att få ut nya sorter. Handeln borde bry sig om de svenska lantbruken och ställa upp på riktigt, det som behövs är att de betalar rejält för svensk potatis och det gör de inte i dag, säger Bitte Persson.
Hur ser framtiden ut för potatisen i Sverige?
– Den ser bra ut, yngre konsumenter är upplysta och intresserade av miljö och klimat. Så jag tror att både potatisen och svenskt lantbruk har en strålande framtid, säger Bitte Persson.