– Det är oerhört inspirerande dagar, man kommer ut härifrån med helt ny energi, säger Katarina Thorstensson, ordförande för nätverket Hållbar besöksnäring, till vardags hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.
Barcamp kör med ett så kallat unconference-koncept. Det innebär att alla deltagare tillsammans sätter agendan genom att i förväg skicka in frågeställningar som de vill ska tas upp under dagarna. Frågeställningarna klustras och så skapas det gruppdiskussioner utifrån detta. Dag 2 samlas återigen upp nya frågeställningar och nya diskussionsgrupper skapas kring dessa.
– Det är ett fenomenalt upplägg, helt deltagardrivet. Deltagarna lär av varandra och nätverkar. Ofta sitter hållbarhetspersoner rätt ensamma i sina organisationer, det här blir en härlig mötesplats.
Katarina Torstensson tror att eventet är viktigt för branschens utmaningar när det gäller hållbarhet.
– Det här blir ett sätt att få kraft att driva frågorna vidare i sina organisationer. Det finns ingen renodlad återkommande mötesplats för hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen.
Under konferensen samlar arrangörerna också på sig strömningar eller frågor som ligger i luften och efteråt formulerar de någon slags statement som kommuniceras externt.
– Ett av syftena med eventet – och organisationen – är att lyfta aktuella frågeställningar. Vi är en ideell förening och kan därför driva vissa frågor och om det faller sig så vara lite obekväma.
Agenda 2030 och transporter är två ämnen som Katarina Thorstensson tror kommer att komma upp under årets konferens, men även smalare ämnen som engångsmaterial.
Nätverkets vision är att skapa just en hållbar besöksnäring. Katarina Torstensson tycker att det har hänt mycket de senaste åren.
– Det finns en annan medvetenhet i dag än när vi startade för 10 år sedan. Nu behöver vi inte prata om ”att” och ”varför”, mer om ”hur” och ”vad”, och om vi kan kraftsamla gemensamt.
Det svåraste tycker hon är att hållbarhetsfrågan är så komplex.
– Det är många frågeställningar att hantera samtidigt: klimat, miljö, inkludering, jämställdhet. Samtidigt ska du få in ett sådant komplext tänk i ett gammalt tänk där det ekonomiska perspektivet är det starkaste. Att få ihop perspektiven, att hantera dem samtidigt och se möjligheterna och nödvändigheten i ett affärsperspektiv är den största utmaningen. Men också det inspirerande, säger hon.
Bar Camp pågår 29-20 augusti på Sigtunahöjden.