Milano, Paris … och Borås. Jepp. Jämförelsen är inte helt tagen ur det blå. Åtminstone inte om Visit Sweden och kommunikationsbyrån Volontaire lyckas kommunicera en av de berättelser de filar på i och med sitt nya uppdrag där de ska stärka Sverige som designdestination.
– Vårt uppdrag består av två delar. Det ena handlar om att möjliggöra för så många som möjligt, enskilda aktörer inom besöksnäringen, hela regioner eller enskilda designers, att på ett bra sätt kunna kommunicera kring svensk design. För det tar vi fram ett koncept och ett antal verktyg som ska fungera som stöd för alla dem som vill marknadsföra svensk design, mode eller arkitektur, säger Jenny Hagblom, vd på Volontaire.
Det var den ena delen. Vad består den andra delen av?
– Vi vill också förstärka det fina arbete som görs redan nu vi på Volontaire på olika sätt ska omsätta konceptet i global kommunikation. Fokus lägger vi på de marknader som vi tror har störst potential, Japan, Tyskland, USA, Storbritannien och Frankrike.
Målet är att få fler designintresserade turister att välja Sverige som resmål, med allt vad de innebär av val av boende, restauranger och besöksmål. Kommer ni att lyfta specifika mål?
– Absolut. Vi ser redan att en rad svenska destinationer och besöksmål har börjat få stor uppmärksamhet. Men vi vill också lyfta fler och mindre kända besöksmål som har intressanta stories att berätta. Vår uppgift är att kommunicer det unika i svensk design på ett sätt som skapar engagemang världen över.
Som till exempel?
– Borås. Borås är inte världskänt, men är ett spännande besöksmål. De ligger långt i framkant när det till exempel gäller att ta fram nya material och har potential att bli ett ännu starkare besöksmål för globala resenärer och den internationella modeindustrin.