Annons

Destination Läckö-Kinnekulle vässar sin besöksservice

zoom Anna Ohlin Ek och Elin Sjöstedt
Anna Ohlin Ek och Elin Sjöstedt
NYHETER. Ändrade beteenden gör att Destination Läckö-Kinnekulle nu tar ett större grepp för att möta de nya behoven hos sina besökare.
Annons

Anna Ohlin Ek, vd för Destination Läckö-Kinnekulle, säger att de vill kunna informera och inspirera så många besökare som möjligt genom att vara tillgängliga där besökarna är.

– Därför startade vi förra året upp en större utredning som pågår under två år för att möta de nya trenderna i samhället och anpassa destinationens besöksservice till hur vi bör arbeta för att möta de nya behoven hos våra besökare, säger hon.

Ökning i de digitala kanalerna

Flera undersökningar, både nationella och lokala, visar på kraftigt ändrat beteende och vikande besökssiffror för de mer traditionella sätten att möta besökare på, till exempel den fysiska turistbyrån.

– Genom den traditionella turistbyrån når vi färre besökare för varje år som går, en tendens som också stärktes under pandemin. Samtidigt ser vi att antalet användare i de digitala kanalerna ökar markant, säger Elin Sjöstedt som är ansvarig för destinationsbolagets besöksservice och fortsätter:

– Vi vill inte nå färre besökare utan fler. En besökare som blir inspirerad under eller inför sitt besök upplever mer av destinationen och blir också en nöjdare gäst. Ser man mycket av den plats man besöker är man också mer nöjd, säger hon.

Ett nytt arbetssätt

Förutom Info Points och hemsidan består besöksservicen idag av telefon och mail som är tillgängliga året runt, ett chattverktyg samt appen Läckö-Kinnekulle. Under sommaren genomförs en undersökning bland besökare som kommer utvärderas och ligga till grund för utvecklingen av det nya arbetssättet med besöksservicen.

– Vi vill kunna nå fler så därför behöver vi få veta hur de upplever allt från Infopints till turistbyrå och vad det är för frågeställningar de söker svar på och vad de saknar. Vi tittar på ett nytt dynamiskt arbetssätt för att kunna erbjuda ett så bra värdskap som möjligt och kommunicera med besökarna både digitalt och fysiskt oavsett var i destinationen de befinner sig, avslutar Anna Ohlin Ek.