Den 11 mars, när beslutet om folksamlingar om max 500 personer kom, ställdes allt på ända för Sigtunas besöksnäring. Från att 2018 och 2019 ha snittat på cirka en miljon gästnätter gapar både bokningskalendrarna och hotellrummen nu tomma.
– Covid-19 överskuggar i princip all verksamhet. Våra 25 hotell har tappat över 95 procent av alla bokningar. Till störst del beror det på avbokade konferenser, men det minskande inflödet av kunder från Arlanda Airport bidrar också till att beläggningen har störtdykt. Även handeln märker av en minskning, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.
I princip alla destinationens hotell har permitterat stora delar av personalstyrkan och några har tvingats till uppsägningar, men det är hittills bara ett som satts i konkurs.
– Det inkomstbortfall som de inställda konferenserna innebär går dessvärre inte att ersätta, men hotellen kämpar med en omställning till den privata marknaden och att lägga mer fokus på den matinriktade delen av verksamheten. Vi har till exempel sett fantastiskt fina initiativ med speciella storhelgmenyer för hembeställning och gratis lunchutkörning till riskgrupper. För att lyfta och sprida dessa initiativ har vi skapat en kampanj under hashtaggen #StöttaSigtuna.
Det lokala engagemanget har också varit stort. Många Sigtunabor som vanligtvis arbetar i Stockholm eller Uppsala jobbar nu hemifrån och passar då på att nyttja det lokala utbudet.
– På handeln märks en mindre nedgång, men vi hör från gårdsbutikernas att deras resultat har gått upp! Det verkar som att många är mer benägna att handla lokalt och när många är permitterade har de kanske också mer tid för shopping.
I dagarna stod det klart att Destination Sigtuna beviljas 500 000 kronor från Region Stockholms extra utlysning av hållbarhets- och skärgårdsanslaget. Medlen är reserverade för att stödja besöksnäringen och dämpa de negativa effekter som ses i spåren av den rådande coronapandemin.
– Anslaget ger oss möjlighet att lägga mer krut på affärsutveckling. Vi behöver hitta nya vägar att locka tillbaka kunderna till våra mötesanläggningar, det är i den sektorn de flesta arbetstillfällena finns för den hårt drabbade besöksnäringen. I samma syfte kommer en del av pengarna att gå till marknadsföring.
Vad hoppas du på inför sommaren?
– Prio ett även för näringen är förstås att stoppa smittspridningen. Sedan väntar vi fortfarande på besked inom flera områden: Kommer regeringens stöttningsåtgärder att förlängas? Hur kommer folkmängdsrestriktionerna att se ut? Detta är avgörande för att vi ska kunna planera och se framåt. Sedan hoppas jag förstås på en kanonsommar här i Sigtuna med massor av hemesterfirare i våra fina naturreservat och runt Mälaren. Vi har så mycket att erbjuda – vandringsleder, ruiner, restauranger, härliga boenden i alla prisklasser och inte minst shopping.