Annons

Det är landets bästa friluftskommun

NYHETER. Örnsköldsvik är till landets bästa friluftskommun. Och något måste man göra rätt för det är andra året i rad kommunen får utmärkelsen – och tredje gången på fem år. 
Annons

‒ Det är tacksamt att jobba med turism- och friluftsliv i Örnsköldsvik. Här finns fantastisk natur och en kommun som hela tiden vill utveckla friluftslivet, säger turismföretagaren Anders Hägglund.

Hemligheten bakom Örnsköldsviks framgångar är ett långsiktigt strategiskt arbete och en stark politisk förankring av friluftsfrågorna.

Har ett friluftsråd

Kommunen har ett aktivt Natur- och friluftsråd som förutom kommunala politiker och tjänstemän består av ledamöter från näringsliv, föreningar och markägare. Dessutom samverkar alla kommunala förvaltningar om friluftslivsfrågorna.

‒ Utmärkelsen är ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt, säger en strålande glad Sune Westberg, kultur- och fritidschef i Örnsköldsvik.

Sedan i fjol satsar kommunen 1 miljon kronor extra per år för att utveckla friluftslivet, en satsning som ska pågå i åtta år.

Flera satsningar

Örnsköldsviks kommun har nyligen iordningsställt raststugor och naturhamnar på flera öar som gör det lättare att ta sig ut i skärgården samt omvandlat ett nedlagt industriområde på Köpmanholmen till en uppskattad natur- och kulturpark. I nuläget arbetar man också med att återställa Moälven så att laxen åter ska kunna vandra upp där.

Anders Hägglund driver företaget North Experience som arrangerar kajak- och fisketurer i bygden med omnejd. Han sitter också med i kommunens Natur- och friluftsråd.

Med kommunens ökade satsning på friluftsliv efterfrågas mer guider och aktiviteter både från Örnsköldsviksbor och besökare utifrån. Kommunen har förstått vikten av att satsa på turismen, säger Anders Hägglund.

Utbildning i gott värdskap

Tillsammans med grannkommunerna Härnösand, Kramfors och Sollefteå driver Örnsköldsvik sedan några år även Destination Höga Kusten, som arrangerar allehanda friluftsäventyr i det svenska världsarvet.

Meningen är att Höga kusten ska bli vida känt för sitt goda värdskap. En del i satsningen är en webbaserad värdskapsutbildning som riktar sig till alla aktörer inom besöksnäringen.

Genom att lyfta bemötandet ytterligare en nivå har vi goda förutsättningar att attrahera ännu fler besökare och därmed generera nya arbetstillfällen, säger Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.