När Stureplansgruppen på allvar ger sig in i hotellvärlden gör de det på ett storslaget vis. Bank Hotel på Arsenalgatan 6 ligger inte bara på en superadress, det är också fyllt av flair och exklusivitet. Här finns 115 rum med tolv olika rumssorter – och åtta sviter. Det mesta är specialritat bara för hotellet.
– Vi ville göra ett hotell så vasst att det skulle gå att släppa ner i Paris, New York eller London och ändå stå sig i konkurrensen, säger Stureplansgruppens vice vd Per Gunne.
Nästa onsdag öppnar man upp för sina första gäster. Men man är inte ensam i citys övre segment. Lydmar, Diplomat, Grand hotel, Nobis och Strand. Behövs verkligen ytterligare ett boutique-hotell i Stockholm? Enligt Bank Hotels General Manager, Patrik Tuomisto, så är det just det här segmentet som siffror visar att det är värt att investera i.
– Vi tittar självklart på de hotellen. Men vi vill inte vara ett gammalt klassiskt hotell, vi vill vara ett modernt boutiqehotell. De som traditionellt sett bor på Grand kanske inte väljer oss utan mer Lydmar-gäster, de är medvetna och vet vad de vill ha. Boendet är en viktig del när de är ute och reser.
Den tilltänkta gästen beskrivs som medveten. Någon som lägger stor vikt vid boendet och att känna sig hemma. Vilket ska bemötas med personlig service. Receptionsansvariga Anna-Karin Molin berättar att man till exempel ska kunna deponera en lite påse med nödvändigheter till sitt nästa besök.
Finns det gästunderlag nog för den här typen av hotell?
– Det tror jag. Statistik visar att det är just i den här marknaden som det finns tillväxt och möjligheter. I underlaget som är Haymarket, Downtown Camper och så vidare så är det lite maxat. Det behövs något som står ut i mängden och det gör vi. Det kommer komma fler hotell av den här kalibern. Diplomats nya Villa Dagmar är ett exempel. Gäster vill blir sedda på den här typen av hotell, de är inte bara ett nummer, någon som står i en en kö på rad med trettio andra framför sig, säger Patrik Tuomisto.
På vilken nivå lägger ni löftet om skräddarsydd service? Kommer ni att logga alla gästers tidigare beställningar och preferenser i stil med Mandarin Oriental?
– Absolut. I linje med GDPR, såklart.
Själv kommer han närmast från Scandics storsatsning Haymarket, som han var med och öppnade 2016. Dessförinnan arbetade Patrik Tuomisto i Londons hotellvärld.
– Man kan inte tacka nej till det här. Bank går inte att jämföra med något annat nytt hotellprojekt. Att få bli ansvarig för det här är fantastiskt, säger han.
Han går från 400 rum till 115. Men skillnaden ligger inte i rumsantalet, enligt honom, utan mer i serviceleveransen.
– Det handlar om vad man kan leverera på ett mindre hotell i form av gästupplevelse än ett jättestort hotell. Jag tycker det är en bekväm storlek av hotell att jobba på. Då kan man ha mer koll på vad som händer i detalj.
Vad plockar du med dig från Haymarket?
– Hur man jobbar med medarbetare. Det har varit en stor utveckling för mig, även en kulturell sådan från att ha jobbat utomlands.
Hur ser bokningsläget ut?
– Positivt. Vi har vissa dagar då vi är fullbokade i augusti och september. Vi har ingen stor maskin bakom oss som fyller på rum som till exempel Scandic och Choice, inga automatiska corporate-avtal så jag tycker att det vi har levererat här är bra och det kommer att bli en stark höst. Det känns i böckerna att det finns ett intresse för hotellet.
Slutligen: Vad är Banks största wow-faktor?
– Matsalen. Det är det första du ser när du kommer innanför portarna och går upp för trappan. Det är en palatskänsla när man kommer in.