På New York Times lista över 52 hållbara och intressanta platser att besöka 2022 ligger svenska Höga Kusten på plats 35, mellan Neapel och Kansas och före destinationer som Marrakesh, Grönland och Nya Zeeland.
Jerry Engström är föreläsare och före detta marknadschef för bland annat Fjällräven. Efter flera år världen blev drömmen att skapa en mötesplats för friluftsliv och kreativitet så stor att han flyttande tillbaka hem till Ångermanland och i dag driver han bland annat campingen och stugbyn Friluftsbyn vid Skuleberget.
Han är mycket stolt och glad över Höga Kustens listplacering.
– Höga Kustens destinationsutveckling arrangerade en pressresa för några år sedan och med på den var en reporter från New York Times. 2022-års tema för listan är hållbarhet och hur man som besökare kan bli del och ta del av destinationen, där passade Höga Kusten in, säger han.
Arkitektsatsning för att lyfta sevärdheter
Höga Kusten har gjort flera satsningar för att uppmärksamma sevärdheter och platsens utbud. Arkitektursatsningen Arknat, ett samarbete mellan Friluftsbyn och Sweco samlade arkitektstuderande från hela Skandinavien under en treårsperiod.
De inspirerades av naturen i tre teman – berg, skog och hav som blev utgångspunkten för byggandet av helt unika vindskydd och byggprojekt som har lockat många nyfikna besökare.
– Sådana insatser hjälper att lyfta en plats, vi bjuder in till olika sorters upplevelser, från musiksatsningar till att guida SFI-studerande i naturen. Jag tror att Höga Kusten fick den här utmärkelsen för att det märks att vi är lika måna om den sociala hållbarheten, hur vi jobbar är lika viktigt som vad vi gör.
– Höga Kusten växer som destination men vi gör det långsamt och organiskt. De senaste åren har många nya verksamheter startat här, microbryggerier och chokladfabriker, ofta är det ägaren som sitter i kassan eller möter besökare i dörren, säger Jerry Engström som sitter och ser solen gå upp över bergen när Besöksliv ringer för att gratulera.
”Lätt att bli lite filosofisk”
Han har behållit kontakten med New York Times sedan den första Nordamerikanska Fjällrävenbutiken öppnade i New York.
– Tidningen hörde av sig innan jul och bad om fler bilder, då tänkte jag att vi kanske hade en chans och för två veckor sedan mejlade de och sa att vi var med. Att New York Times uppmärksammar en plats som man känner så starkt för i sitt hjärta, ja då det är lätt att bli lite filosofisk.
– Staden och landet närmar sig varandra alltmer, när man i större utsträckning kan jobba varifrån man vill så behöver man kanske inte välja det ena eller det andra. Vår plats på listan var en påminnelse om hur nära vi är varandra ändå, säger Jerry Engström.