Annons

”Det finns ett stort intresse för svensk måltidsturism”

zoom Jens Heed. Foto: Charlotte Runberg
Jens Heed. Foto: Charlotte Runberg
KARRIÄR. Från Tillväxtverket och chef för analysenheten till Visit Sweden och ansvarig för Sveriges måltidsturism. Jens Heed tycker att karriärhoppet känns helt naturligt och ser fram emot att sprida svensk måltidskultur över världen.
Annons

Grattis till det nya jobbet! Hur känns det?

– Det känns superkul. Det är en fantastisk arbetsuppgift med bra förutsättningar för att göra ett bra jobb.

Vad kommer du att jobba med?

– Jag ska projektleda Visit Swedens program för måltidsturism, där vi tillsammans med svenska regioner och företag ska utveckla exporten av måltidsturism.

Vad har du för mål med jobbet?

– Att stärka Sverige som en måltidsdestination och därmed bidra till utvecklingen av hållbar turism. Vi har en fantastisk måltidskultur här i Sverige, som med utgångspunkt i nordisk matkultur kombinerar fina råvaror med innovation och nyfikenhet.

Visit Sweden kommer att satsa på måltidsturism internationellt, vad innebär det?

– Det finns stor potential för turism inom mat och dryck i Sverige och vi ser att det finns ett stort intresse för måltidsturism bland våra målgrupper. Dessutom vill vi få fler att resa hit av den anledningen. Här finns också möjlighet till bra samverkan med den övriga marknadsföring som Visit Sweden och andra gör.

Vad fick dig att tacka ja till den här tjänsten?

– Det här är lite av en drömroll för mig då jag personligen är väldigt engagerad i mat och dryck och har varit det länge.

Du kommer närmast från Tillväxtverket och är en fena på siffror och statistik. Hur går det ihop med mat?

– Jag var chef för analysenheten där, så jag ser uppenbara kopplingar till den här tjänsten. Tillväxtverket jobbar också med både turism, livsmedelsstrategin och exportstrategin. Vi jobbade med att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Vilka likheter finns mellan ditt gamla och nya jobb?

– Många. På Tillväxtverket jobbade jag med analyser och kunskapsspridning, det är en av de stora uppgifterna i måltidsprogrammet. Mitt jobb där var också att bidra till utvecklingen av strategier och nya insatser, vilket också kommer att vara en del av måltidsprogrammet. Sedan finns också många kopplingar till mitt tidigare jobb på Regeringskansliet med ”Sverige – det nya matlandet” som hade matturism som ett fokusområde.

Vad hoppas du kunna tillföra på ditt nya jobb?

– Förutom engagemanget har jag bred kunskap från både privat och offentlig verksamhet och hoppas kunna använda mina erfarenheter från tidigare karriär. Sedan gillar jag att jobba för att leverera resultat tillsammans med andra.

Vilken svensk mattradition är du personligen mest förtjust i?

– Jag älskar att gå ut och äta en god lunch lagad och serverad av proffs. Vi tänker kanske inte på det så ofta men i många länder tar man hellre till exempel en macka. Kanske har vår tradition att göra med att vi fostras så både i förskolan och skolan.

Vilken svensk tradition är turisterna mest fascinerade av?

– Det är inte alla turister som vet så mycket om våra måltidstraditioner och vår matkultur, de behöver definitivt få mer kunskaper om detta. Men många känner till midsommar, smörgåsbord och surströmming.

Vilka av våra matvanor kommer du och Visit Sweden att jobba med mest för att sprida?

– Vi har inte pekat ut några särskilda matvanor som ska spridas till omvärlden, utan vi vill lyfta fram både spets och bredd. Våra måltidsvanor omfattar allt från fika och utomhusmatlagning vid friluftsliv till offentliga måltider och toppgastronomi. Det finns också många andra spännande aktiviteter kring våra måltider och hur våra råvaror framställs.