Priset Hållbart Ledarskap delas ut årligen av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv. Syftet är att belöna en person som genom kompetent ledarskap har medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i sin organisation och/eller samhället i stort. Insatsen ska präglas av framåtanda, nytänkande och affärsmässighet. Sodexos vd Azita Shariati är en av tre slutkandidater.
– Det känns fantastiskt bra. Det är roligt med alla typer av utmärkelser, men kombinationen hållbarhet och ledarskap känns extra rolig.
Varför har du nominerats?
– För att vi har jobbat länge med hållbarhet på ett strukturerat sätt och från olika perspektiv: socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Vi jobbar bland annat med mångfald och inkludering och har skapat möjligheter för personer som har varit utanför arbetsmarknaden länge att komma in i arbetslivet. Vi stödjer även Stadsmissions verksamhet med måltider och andra insatser.
Sodexo har en långsiktig global hållbarhetsplan, The Better Tomorrow’s Planet, som baserar sig på FN:s globala mål.
– Allt arbete vi gör är kopplat till de målen. Vi har delat upp dem i flera konkreta mål, till exempel att minska vår kemikalieanvändning med 34 procent till år 2025.
Många ser en motsättning mellan hållbarhet och lönsamhet, men det gör inte du?
– Att jobba hållbart handlar mycket om att resursoptimera, och gör man det leder det till besparingar och bättre resultat. Det kräver en initial insats som tar tid och engagemang, men tänker man långsiktigt kommer man att vinna på det.
Har du några konkreta exempel på hur Sodexo har ökat lönsamheten?
– Vi försöker minimera vårt matsvinn och minskade det med 360 ton på 18 månader – det har en stor ekonomisk effekt samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö.
Hur gjorde för att minska svinnet så mycket?
– Det handlar om små insatser från samtliga medarbetare. Den största utmaningen är att engagera och implementera de olika aktiviteterna. Jag tror att nyckeln är aktiv kommunikation och att du som ledare har svaren på varför det ska göras. Om man förstår effekterna av arbetet blir det betydligt lättare att engagera sig. Sedan är det viktigt att mäta och följa upp resultaten för att skapa engagemang och i slutänden lönsamhet.
Hur ser du på nomineringen?
– Den är ett bevis på att hållbarhetsfrågorna är viktiga. De kommer att bli ännu viktigare framöver. Det går inte att koppla bort hållbarhetsfrågorna från ledarfrågorna i dag.
De övriga slutkandidaterna är Eva Karlsson, vd Houdini Sportswear, och Lars Appelqvist, vd Löfbergs. Vinnaren tillkännages vid NMC:s galakväll i Stockholm den 15 oktober.