Annons

Det gröna kuvertet – till alla blivande studenter

zoom McDonalds fortsätter med  informations- och rekryteringskampanj för unga.
McDonalds fortsätter med informations- och rekryteringskampanj för unga.
NYHETER. Liksom förra året skickar McDonalds post till landets alla sistaårselever på gymnasiet. Med det gröna kuvertet ska unga få en bra start i arbetslivet.
Annons

“Välkommen till arbetslivet!” Så lyder rubriken på utskicket som i år nått 119 389 svenskar födda 2005. Här ryms information om rättigheter du har som anställd, men också om arbetsgivares förväntningar. Tipsen handlar exempelvis om vikten av ett skriftligt anställningskontrakt, när du har rätt att få ditt schema och hur det fungerar med lönesättning.

– Vi har under lång tid varit en arbetsplats där många unga får sitt första jobb, samtidigt som unga ofta saknar kunskap om hur arbetsmarknaden fungerar. Så där hade vi en lucka att fylla. Vi har trots allt haft kollektivavtal sedan 1974 och vet ett och annat om att vara människors första arbetsplats, säger Henrik Nerell, presschef McDonalds Sverige, som själv hade sitt första jobb på just McDonalds.

– När jag gick i gymnasiet sa min mamma att jag måste ha ett jobb och det blev McDonalds, minns han.

Stora fördelar med post

Det gröna kuvertet skickades ut första gången 2023 och eftersom responsen var så positiv ville företaget, som är ett av landets största privata arbetsgivare för unga, göra det igen. Att använda sig av postgången är ett ovanligt grepp i dessa tider – och inte minst betydligt mer kostsamt än att annonsera på digitala plattformar. Samtidigt har det stora fördelar, menar han.

– Jo, det är väldigt dyrt att skicka ut ett fysiskt kuvert, men i den åldern är de heller inte vana vid att få post. Så det kanske är lite extra uppskattat.

Och dessutom kan även föräldrarna se kuvertet?

– Ja, det är positivt. Många föräldrar har sagt att deras barn har fått kuvertet och tyckt att det varit jättebra, säger Henrik Nerell.