Daniel Seehuusen, mångfaldigt prisad bartender på Hotel Skansen i Båstad:
– Vi har lärt oss mycket av historiska drinkar. Nu blickar vi framåt och jag tror att vi kommer att gå tillbaka till mer lättillgängliga drinkar och enklare smaker. Vår storsäljare innehåller gin, grapefruktssyra, rabarber och lingon och det är en drink som är enkel att förstå.
– Jag tror också på enklare service där mer är förberett, åtminstone på större barer där man vill hålla en jämn nivå och inte har tid att hälla alla ingredienser var för sig.
– Det ställs också högre krav på bartendrarna eftersom gästerna har blivit mer kunniga och kvalitetsmedvetna, tack vare drinkblandare på Youtube. Många började blanda drinkar hemma under pandemin.
Denise Sjöberg, barchef på Bar Brahe i Stockholm och årets Stella- bartender:
– Det är en otrolig boom för det närproducerade. En av Sveriges bästa barer, Facit Bar i Umeå, jobbar bara med svenska råvaror och allt fler inser att man kan använda exempelvis svensk äppelsyra i stället för importerad citrus. Gäster som tidigare drack Bombay i sin GT vill numera hellre ha en gin från Hernö. Jag tror också att fler kommer att börja jobba med snaps och punsch i sina drinkar.
– Miljötänket gör också att fler tar vara på mer i baren. Om vi till exempel har använt apelsinskal för att göra ett apelsinsocker torkar och kanderar vi skalet och använder som garnityr.
– Många vill kunna dricka två, tre cocktails utan att bli för berusade och det gör att drinkar med mindre alkohol blir allt populärare. Trenden med sherry- och vermouthbaserade drinkar fortsätter därför att växa. Vissa barer har till och med en kategori drinkar med lägre alkoholhalt i menyn. Jag tror också att det blir vanligare med mindre serveringar, liknande trenden med smårätter. Det blir ett sätt att tillfredsställa gäster som vill prova många olika drinkar, men inte har budget för det, eller gäster som vill ha en mini-dry martini innan maten.
– Gästerna blir mer sugna på spritiga klassiker med en tvist. De senaste åren är det många som har börjat blanda drinkar hemma och nu, när de har lärt sig att göra en Negroni eller Manhattan hemma, vill de gärna få inspiration till hur de kan göra klassikerna på nya sätt.
– Intresset för alkoholfria drinkar fortsätter också att öka.
Food & Friends:
– Alkoholkonsumtionen bland yngre minskar stort. Avalkoholiserade drycker får nu konkurrens av alkoholfria premiumprodukter som bygger på andra grunder.
– För att spara på resurserna satsar allt fler på delvis färdigpreparerade cocktails i allt större utsträckning.
Christina Cheng på Sprillo:
– Low eller no alcohol-trenden fortsätter att växa. Det finns otroligt mycket kreativitet när det gäller den typen av drycker och nu läggs det lika mycket kärlek på den alkoholfria menyn. Vi får också se mer fermenterat på dryckessidan.
Du kan läsa mer om 2024 års trender i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.