Turister från USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna ska inspireras att resa till norra Sverige genom en ny kampanj som lanserades i mitten av maj. Bakom kampanjen står Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board. Kampanjen är också en del av projektet Visit Arctic Europe, ett gränsövergripande projekt för att lyfta de arktiska delarna av Sverige, Norge och Finland som en semesterdestination.
– Vi ser att det är många i de länderna som är nyfikna på att se vår kultur och vår livsstil. Redan idag besöker turister från USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna Swedish Lapland, och vi tror att de kan bli många fler, säger Lotta Thiringer, partneransvarig på Visit Sweden.
Skräddarsydda upplevelser
Kampanjen kommer att gå under hela året och sprids främst genom sociala medier. Genom en digital valsimulator, där olika val som shopping, nattliv och stränder presenteras, kan man välja vad man själv tycker är viktigt på en semesterresa. Valen genererar sedan de upplevelser man kan få i Swedish Lapland och man får se en film utifrån de val man gjort. Till exempel så konverteras gympasset till en tuff vandring med snöskor och nattklubben ersätts av ett färgsprakande norrsken.
– Genom våra undersökningar så har vi sett de vanligaste sakerna man söker på när man ska ut och resa. Vi har tagit de sakerna och satt dem i ett arktiskt perspektiv. På det sättet kan man tänka och drömma kring vad Swedish Lapland blir för en själv, säger Lotta Thiringer.
Inspiration innan resan
I filmerna får man möta Norrbottensprofilerna Eva Gunnare, matkreatör och Johan Påve, platschef på STF Saltolukta Fjällstation som visar livet i norr. Filmerna kommer att bytas ut under året och nya val kommer att dyka upp i valsimulatorn.
– Innan man bestämmer sig för att boka en resa så behöver man bli inspirerad och kunna drömma sig bort och kampanjen syftar till det, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.