Annons

Djurgården: ”Förlängning av stödet är en överlevnadsfråga”

zoom Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter.
NYHETER. En normal sommar har Djurgården 3,5 miljoner besökare i juli. I år landade besökssiffran för årets bästa månad på 500 000.
Annons

Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter beskriver det som att Djurgården, Stockholms mesta turistdestination med attraktioner som Gröna Lund, Skansen, Cirkus, Junibacken, Abba The Museum och nyöppnade restaurang Aira, – har drabbats av corona på tre sätt:

–Det är kulturen med alla museer, besöksnäringen med hotell, restauranger, attraktioner, konserter och evenemang och det är storstaden Stockholm som har haft betydligt färre besökare i år än vanligt. Djurgården är en kombination av alla tre, vilket gör att vi har haft en oerhört tuff sommar.

Djurgårdens intressenter mäter antalet besökare och kan konstatera att man inte under någon månad ens har nått upp till februaris besökssiffror (dvs innan corona slog till), som var 600 000.

–Det är oerhört tufft med uteblivna intäkter för alla våra aktörer, men vi har också sett att besökarna nyttjar Djurgården på ett annat sätt. Man söker sig till våra grönområden och njuter av att kunna vara ute i naturen, säger Camilla Zedendahl.

Många av museerna stängde i mars, vilket automatiskt gjorde att många besökare uteblev. När Gröna Lund inte kunde öppna, föll även denna grupp bort och tillika en viktig dragare.

Genom en kampanj i början av sommaren försökte Djurgårdens Intressenter att locka tillbaka besökarna, bland annat genom att berätta att flera museer öppnade på nytt och att Djurgården är ”Stort, grönt, skönt och öppet”. Julis besökssiffra visade sig trots initiativet bli historiskt låg.

–I juli skulle vi normalt sett ha 3,5 miljoner besökare, men vi nådde inte ens upp till februaris siffra så det är väldigt stor skillnad. Vi ser en litet trendbrott i augusti, men vi är ändå inte i närheten av vad man brukar se under de så viktiga sommarmånaderna.

I dessa tuffa tider stärks samarbetet och för att få fart på besöken lanseras i dagarna en ny kampanj som under 25 dagar ger ett museibesök 25 procent rabatt på inträdet hos 10 andra museigrannar på Djurgården.

– Vi vill locka till att maxa med kulturbesök på Djurgården i höst. Vi har gott om plats och flera nyheter att visa, därför går vi samman för att locka varje besökare att stanna längre och besöka fler. I en tid där vi behöver varje gäst är det fantastiskt att man vågar se styrkan i den gemensamma platsen och att främja varandra. Här ser vi inte grannen som en konkurrent utan som en viktig draghjälp.

Hur ser ni på hösten?
¬Det är ett fortsatt tufft läge, vi är så extremt beroende av vår högsäsong, som i princip har uteblivit, för att kunna överleva vintern. Vi hoppas kunna hålla ut lite extra och genom

kampanjen hitta relationen till de stockholmare som är hemma. Vi har viss tilltro till höstlovet och julen, att många svenskar som stannar hemma kommer till Stockholm och Djurgården.

I förra veckan kom besked att omställningsstödet förlängs, hur har det påverkat?
–Det är helt nödvändigt för alla oss på Djurgården, omställningsstödet är en överlevnadsfråga. Nu inväntar vi besked för att se hur det utformas i praktiken. Det finns en risk att fler insater och även andra typer av stöd måste till. Man måste förstå att det är under en kort högsäsong som alla våra aktörer skall skapa den lönsamhet som man sedan ska leva på till nästa säsong.