Matsvinn är en het fråga just nu, och Konsument Halmstad ville göra någonting för att bidra. För ett år sedan inleddes arbetet med en undersökning för att ta reda på hur konsumenter och restauranger såg på begreppet doggy bag – att ta med sig överliven mat från restaurangbesöket.
– Resultatet var att 87 procent av de cirka 100 tillfrågade privatpersonerna vet vad en doggy bag är, men bara knappt en tredjedel frågar om det för de tycker att det känns jobbigt, säger initiativtagare Åsa Jacobsson på Konsument Halmstad.
Delade meningar om matrester
På de drygt 40 deltagande restaurangerna var inställningen delad. Flera restauranger erbjuder doggy bag, men marknadsför det inte. Andra är mer kritiska.
– För vissa är det viktigt att maten har en hög kvalitet, viket inte kan garanteras om man tar hem den, de vill inte förknippas med rester. Andra menar att det är en kostnadsfråga att ta fram förpackningar, och att det tar tid i stressiga situationer, förklarar Åsa Jacobsson.
Klistermärke marknadsför doggy bag
För att ge restauranger och dess gäster en chans att bidra till ett minskat matsvinn har Konsument Halmstad tagit fram en dekal som ska hjälpa krogarna att marknadsföra doggy bags, och samtidigt göra det lättare för gästen att fråga.
Hur många restauranger som har satt upp dekalen vet inte Åsa Jacobsson, men hoppas att fler städer vill ta liknande initiativ.
– Syftet med vårt projekt är att försöka göra något som påverkar matsvinnet i vår stad, men det är förstås jättebra om detta kan få en spridningseffekt ute i resten av landet.
Kan en sådan här sak få långsiktiga effekter tror du?
– Jag tror att det kommer, folk är mycket mer medvetna idag i alla miljöfrågor och i synnerhet matsvinn som är i fokus just nu. Ju fler vi är som vågar fråga, desto mer kommer det här att sprida sig. Jag tänker att restauranger kan ha det som ett erbjudande, som en extra service som ger lite good will, säger Åsa Jacobsson.