Nattåg är ett bra och hållbart sätt att kunna se mer av Sverige, och tågen har varit oerhört viktiga för besöksnäringen. Men som Besöksliv tidigare har rapporterat om så har de varit farozonen för nedmontering. Framförallt har nedläggningen av nattåget till Jämtland varit en het fråga, och STF samlade under 2016 tusentals namnunderskrifter för att påverka SJ och berörda politiker i frågan.
Med den nya strategin har man fått rätt till slut.
[LÄS MER: [”Skrotade nattåg påverkar besöksnäringen negativt”]
[LÄS MER: ”Klart spår för nattåg till 2020”]
150 miljoner till nattåg
Den 15 februari 2017 presenterade SJ ett nytt investeringspaket om nio miljarder kronor, som bland annat ska innefatta köp av 30 nya snabbtåg. Men en mindre omtalad nyhet i samma satsning är att 150 miljoner har öronmärkts för nattåget.
− SJ har haft en mycket positiv resandeutveckling de senaste åren, och med ett mycket starkt resultat 2016 kan vi göra rejäla satsningar på våra fordon. En av satsningarna handlar om ombyggnad, upprustning och komforthöjning av alla våra nattågsvagnar. Nattågsresandet är populärt, och nu vill vi skapa en ännu mer attraktiv resa för att nå fler resenärer på SJ:s nattågslinjer Göteborg-Stockholm-Åre-Duved och Stockholm-Malmö, säger SJs vd Crister Fritzson i en skriftlig kommentar till Besöksliv.
Ungefär samtidigt som SJ lanserade sina stora planer släppte Visita tillsammans med tankesmedjan Fores rapporten ”Sverige – vi löser det! Rapport om hållbar besöksnäring”. I rapporten läggs stor vikt vid en omställning av transportsektorn för att klara utsläppsmålen, och för den svenska besöksnäringen spelar tåget fortsatt en stor roll i en hållbar utveckling.
”Positivt beslut”
Anna Hag, strateg på Visita, har följt tågens utveckling under lång tid, och är positiv till SJs beslut att satsa.
− Det här är jättebra och rimmar väl med utvecklingen av en hållbar besöksnäring, säger hon. Om vi vill att besökarna ska ta tåget måste det vara bekvämt, punktligt och prisvärt. Vi vill ingenting hellre. Det är dock viktigt att man ser till alla transportslag, så att flyg, tåg och buss kan kombineras och att det går lätt att byta mellan dem, säger hon.
Det är lättare sagt än gjort. Att som turist ta sig runt på egen hand mellan olika svenska trafikslag är fortfarande svårbemästrat; att boka biljetter från utlandet nästintill omöjligt. Den samlande kraften med en sömlös svensk kollektivtrafik saknas på de flesta håll fortfarande, menar Anna Hag.
− Kommunerna tar sitt ansvar, men över gränserna funkar det inte. När det blir för komplicerat väljer turister bort kollektivtrafiken eller tåget, vilket är väldigt synd. För oss på Visita är den viktiga frågan att Trafikverket tänker in besöksnäringen i alla sina perspektiv när det gäller transporter och infrastrukturplanering.
Lång väg till tillgänglighet
Faktum kvarstår att en lång rad svenska turistdestinationer är beroende av ett inrikesflyg som kan pressas bort ytterligare av en eventuell flygskatt. Tåget når inte ända fram, eller så är det för tidskrävande − om inte nattliga avgångar kan erbjudas.
Men SJ håller dörrarna på glänt inför framtiden.
− Med högre effektivitet och komfort på våra nattåg hoppas vi att fler hittar det här utmärkta alternativet för resor till Jämtland. Det är SJs bidrag till att göra nattåget mer efterfrågat. Högre efterfrågan kan då leda till fler avgångar, säger Crister Fritzson.
Kräver offentliga satsningar
Det faktum att SJ tar tag i frågan igen är positivt, menar Anna Hag, som också hänvisar till ett ökande intresse för naturturism och hållbart resande.
− Vår näring kan bidra till att tåglinjer kan få vara kvar, och då är det viktigt att kunna visa att man får trafik. Finns det en basinfrastruktur tror vi att tågresandet kommer att öka, men då måste tåget vara pålitligt på alla plan, med hög komfort och bra service. Menar man allvar med hållbar turism, då måste vi hjälpas åt att nå dit – och det finns ett offentligt ansvar i botten. Låt oss börja med att tåget får chansen.