De senaste fem åren har Best Western Hotel Rogge i Strängnäs ökat sin beläggning med 50 procent. Hotellet har också blivit uppgraderat till en 4-stjärnig status – och för att möta efterfrågan kommer man att bygga 35 nya hotellrum, ett spa och en konferenslokal.
– Det har gått spikrakt uppåt de senaste åren och vi är glada över den nya klassificeringen. Och nu i juli nådde vi en all time high med en beläggning på 82 procent. För att inte behöva tacka nej till gäster framöver kommer vi att fördubbla antalet rum till 70, säger Richard Larson, vd.
Uppnådde 4-stjärnig status
Han tog över vd-rollen för ett och ett halvt år sedan och tidigt togs ett beslut om att satsa på att få fyra stjärnor. I oktober blir man dessutom Södermanlands första Best Western Plus-hotell – kedjans nya premiummärke.
– Best Western Plus motsvarar en 4-stjärnig status, fast med tuffare servicekrav som mäts i kedjans internationella gästundersökningsprogram Medallia. Man får poäng gällande exempelvis frukostupplevelsen och servicenivån vid incheckning och städning.
Enligt klassifikationen Best Western Plus ska det finnas en röd tråd visuellt. I de 35 nya rum som ska byggas i en anslutande byggnad kommer man att satsa på hotellets historia som stadshotell.
– Det handlar om en inredning som påminner om 1920-talets Sverige, med mässing, stenmaterial, dova färger och tidstypiska möbler. Det är inte helt klart hur det ska se ut ännu, säger Richard Larson.
Bygger helt ny våning
Ovanpå den nya byggnaden ska även ett takspa byggas på ett extra våningsplan, med jacuzzi, bastu och behandlingsrum.
Kommer ni att behöva nyanställa?
– Ja, det handlar om upp till sex nya personer initialt. Vi behöver mer receptionspersonal och städpersonal. Vi kommer även stärka upp på säljsidan för att kunna locka till oss större konferenser. Planen är också att utöka med ett till två nya mötesrum.
Största satsningen hittills
Just nu pågår arbetet med att få klart bygglovsansökan och förhoppningen är att de nya rummen ska vara bokningsbara innan 2018 är slut. Han vill inte säga vad kostnaden kommer att landa på. Men det är den största satsning man gjort.
– Det är en stor investering och vi gör den för att vi tror mycket på Strängnäs och på oss själva. Min familj har haft hotellet i 70 år och vi vill att det ska överleva långsiktigt. Ett annat skäl till att vi vågar satsa är att vi ser en stor potential i att locka weekendresenärer från Stockholmsregionen och utländska besökare. Och då krävs det ett 4-stjärnigt hotell med många rum.